Recensie: Alex Schulman -De overlevenden

Titel: De overlevenden
Auteur: Alex Schulman
Uitgeverij: De bezige bij
Genre: Roman
Uitgave Mei 2021

De overlevenden is een pareltje om te lezen!

Mooie verhalen kan ik zeer waarderen. Er zijn alleen zoveel mooie boeken en ik doe dit en mijn kidsblog maar in mijn uppie. Dus ja. Deze parel kreeg ik te lezen van mijn lieve collega. Het was haar boekentip. De nieuwsgierigheid nam toe. Kijk mee.

Deze voor mij onbekdende auteur blijkt al heel wat faam te hebben behaald. In zweden behaalde Alex Schulman groot succes met een autobiografische reeks. Dit ging over zijn falende ouders en grootouders. De overlevenden verscheen in mei jl. Een fictie-verhaal, maar toch met bina dezelfde elementen, zo lijkt het.

Alex Schulman is een bestseller auteur. Hij begon zijn loopbaan bij een sensatieblad. Dat beviel hem niet. In een interview zei hij tegen de journalist: deed ik toen maar wat jij nu doet. Serieuze vragen en idem artikelen schrijven. In 2012 begon hij met vriend Sigge een podcast. Nu wat later in de tijd begon het schrijversvak weer te kriebelen.

Het verhaal op de flapteks

De grote literaire bestseller uit Zweden. Een weergaloos en intens verhaal over een disfunctionele familie en de gevolgen van een groot trauma uit het verleden.

Drie broers keren terug naar het vakantiehuis bij het meertje waar twintig jaar eerder een ongeluk heeft plaatsgevonden dat hun leven voor altijd heeft veranderd. Ze hebben de as van hun overleden moeder mee om uit te strooien. Dat hun moeder liever niet had dat ze naast hun vader werd uitgestrooid, wordt pas de avond voor de crematie duidelijk via een brief die de broers in haar appartement vinden.

Benjamin bestuurt de auto, zijn broers zitten naast hem. Het is een reis naar hun verleden, naar een tijd waarin ze als jongens door hun ouders volledig aan hun lot werden overgelaten. Nu zijn het jongemannen, verwijderd van elkaar, maar nog altijd verbonden door een gedeelde geschiedenis van strijd om de aandacht van hun vader, en om de onvoorspelbare liefde van hun moeder. Haar dood gooit alles in een stroomversnelling en de spanning tussen de broers loopt op.

Welke tragedie heeft zich destijds afgespeeld?

In het kort kan je zeggen dat De overlevenden draait om familie, liefdeloos opgroeien, en onderlinge strijd. De titel kan je op meerdere manieren uitleggen. Ze hebben allen hun jeugd overleefd. Maar er is meer.

Het gaat om 3 broers die op geheel eigen wijze hun jeugd hebben beleefd cq overleefd. Er was veel eenzaamheid, weinig liefde en er werd weinig met elkaar gesproken. Vader en moeder waren wel aanwezig, maar in hun eigen bubbel zou je kunnen zeggen. Moeder was moeilijk te benaderen. Ook kwam dit door de glaasjes wodka. Maar vond ze iets niet goed, dan was de straf niet mals. Vader had soms spelletjes bedacht voor de broers, die uitmondde in een soort strijd tussen de broers. Al dan niet met een rare nasmaak. De broers worden veel aan hun lot overgelaten, waardoor er een groot drama plaatsvindt.

Mijn kinderjaren zal ik nooit achter mij laten. Het komt overal in terug.

Het jonge leven heeft hen getekend

Het verhaal begint met een zomerhuisje in Zweden. Een rood gebouwtje met wat vervallen raamkozijnen. Met een super mooie omgeving en uitzicht op het meer. In een mooie schrijfstijl, bijna poëtisch, vertelt Alex Schulman over de 3 broers. De jaarlijkse vakantieweken in het zomerhuisje, maar ook anekdotes uit hun jonge leven. Deze gebeurtenissen hebben de broers getekend voor het leven. Zij hebben hun jeugd overleefd zou je kunnen zeggen.

Eerder dacht hij het verleden staat vast. Nu lijkt de toekomst min of meer vast te keggen, terwijl je het verleden nog kan vormen. Het is maar welk verhaal je jezelf vertelt.

In een wisselperspectief van toen en nu wisselen de hoofdstukken. Benjamin heeft de hoofdrol. Over zijn broers Pierre de jongste en Nils de oudste wordt ook veel duidelijk. Over de onderlinge band die er op het eerste oog niet is, maar onderwaterdraadjes blijken er toch wel te zijn. Al is dit verhaal fictie, toch heeft Schulman de elementen toegevoegd die ook in zijn eerdere autobiografische boeken zijn verwerkt. Zijn ouders, de schoonouders, de bijzondere jeugd, de eenzaamheid en bijna ont-broedering. Al deze zaken vormen ook dit boek, maar Schulman heeft er dit keer fictie in gestoken.

De overlevenden bevat 2 verhaallijnen: de 3 broers "nu" in de auto onderweg naar de plek des onheils. Ten tweede de broers in vroegere tijden. Voor de lijn van het "nu", gaat we steeds een stukje terug in de tijd. Heel bizar.

De overlevenden is een pareltje om te lezen. De schrijfstijl is prachtig, de thema's heel erg droevig en toch mooi. Het is een mooi samenspel in scenes met lol onderling en ook scenes met een gemis aan liefde. Liefde van ouders voor de kinderen was er bijna niet. Ze waren wel bekommert om hen, maar er was geen band te bespeuren. Dat is natuurlijk erg triest. Schulman weet het allemaal zeer goed te verwoorden. Je ziet het voor je ogen gebeuren. Je leeft erg mee met Benjamin en wat hij meemaakt.

Waardering  5 sterren

Dit verhaal kan alleen maar 5 sterren ontvangen. Het raakt je, pakt je in en laat je verbijsterd achter.

Een dikke aanrader dus!