Hamley Books Blogtours (5): Kansloos -Annemarie Snels

Titel: Kansloos
Auteur: Annemarie Snels
Uitgeverij: Hamley Books
Uitgave: Oktober 2022

Met dank aan uitgeverij Hamley Books, voor dit recensie exemplaar.

Annemarie Snels ken ik van haar supermooie thriller Herstart. Tevens ontmoette ik haar bij een regionale radio-uitzending van Boekenpraatjes geleid door auteur Karin Hazendonk. Zowel Annemarie als ikzelf waren uitgenodigd en het was een reuze gezellige uitzending. Gezien Herstart zo een mooi verhaal was, verheugde ik mij erg op deze 3e thriller. Is deze hot or not? Kijk, mee.

De auteur Annemarie Snels

Het thrillerdebuut van Annemarie Snels kwam uit in 2020 een heet Waterval, uitgegeven door Kabook Publishers en was genomineerd voor De Bronzen Vleermuis 2020, de prijs voor het beste thrillerdebuut tussen 1-10-2019 en 31-08-2020. In 2022 volgde Herstart, bij Kabook Publishers. Daarnaast schrijft ze korte verhalen. Het kortverhaal 'Rinus en Alex' Verscheen in de derde eilandenbundel De Wadden in Vogelvlucht van uitgeverij De Droomvallei. Kansloos is haar derde thriller, uitgegeven als e-book door Hamley Books.

Het verhaal Kansloos

Kansloos begint met een kort proloog en daarna een spannend 1e hoofdstuk. In een flinke storm op zee vaart Stefan met zijn containerschip. Na de zoveelste golf op het dek ziet hij iets vreemds. Het blijkt een dode vrouw te zijn. Wie is zij? Voor Inez Lovatt, werkzaam bij de politie, ligt hier een lastige taak om dit uit te zoeken. De vrouw heeft niets aan bewijs, enkel een gsm  met 1 foto erop. Inez gaat op onderzoek uit. Gaat het haar lukken binnen de gestelde tijd?

Gezien Kansloos niet de 1e kennismaking is met de schrijfsels van auteur Annemarie Snels, was de verwachtingsboog hoog gespannen. Voor Herstart reisden we af naar de Biesbosch. Waterval speelde zich af in Zwitserland. Heel filmisch schreef Snels het verhaal, wat nog lang nablijft. In de vertelperspectief van de 1e persoon vertelt Annemarie Snels nu over hoofdkarakter Inez. Zij neemt de lezer dit keer mee naar de kanaal-eilanden. Naar Alderney om precies te zijn.

Wat opvalt aan de schrijfstijl voor deze ronde is de hoeveelheid aan woorden, veelal opsommend neergeschreven, maar ook met veel versterk-woorden, pleonasmen en het verschijnsel om voorwerpen te personaliseren. Met daarbij het gemis aan rust en emotie. (De tegelvloer ontvangt me/ De deur opent zich/ mijn enthousiaste aanloop/ Het koetshuis trekt me naar zich toe...) Hierdoor kom je als lezer niet makkelijk in het verhaal. Tevens is er weinig rust om eea te absorberen.

Mede door een aantal toevallige en ongeloofwaardige scenes, is het lastig de aandacht erbij te houden.

Hoofdkarakter Inez heeft al veel voor de kiezen gehad. Na een nare periode en een de overplaatsing krijgt ze als enige de opdracht om te achterhalen wie de dode vrouw toch is. Dit terwijl er vaak 2 personen op een opdracht wordt gezet. Inez wil zich graag bewijzen, maar haar risicovolle acties brengen haar niet ver. Integendeel: ze brengt mensen in groot gevaar, wat naïef en onnadenkend is.

Kansloos heeft meerder verhaallijnen. We zien Inez nu in haar huidige job, blikken terug naar haar vorige positie en geven een kijkje in de keuken van haar familieomstandigheden. Door de snelheid van het verhaal en soms lange zinnen is het soms lastig te volgen. Er is weinig gevoel in verwerkt. Zeker ook bij een bepaalde ontmoeting, mist er een emotie. Want dan volgt er direct duisternis en hup we zitten weer in de volgende scene. Soms moet er even worden stil gestaan bij een bepaalde gebeurtenis. De stelling "Lees is more" geldt ook hier.

Kansloos heeft veel potentie, maar maakt dit nu niet waar. Met wat meer rustige scenes, meer gevoel en dit ook beschrijven kan het een level hoger stijgen. Door zaken anders te benaderen kan de geloofwaardigheid ook omhoog. Kansloos is de minst sterke van de 3 thrillers, en dat is erg jammer.  Het hield de aandacht niet vast.

Waardering  2,5 sterren

Waar Herstart en Waterval zo uitblonken , daarbij valt deze in het niet. De cover is al minder sterk. Ontdekkingen en sommige gebeurtenissen zijn bijzonder, niet aannemelijk en daardoor komen er losse eindjes of zaken die niet begrepen worden. Jammer.

Hartelijke groet,
Annette/ Birdy's Boeken