Hamley Books Blogtours (1) * Recensie: Losgeweekt - Jennifer Wagemans

Titel: Losgeweekt
Auteur: Jennifer Wagemans
Uitgeverij: Books & Butterflies
Imprint van: uitgeverij Hamley Books
Uitgave: September 2022

Met dank aan uitgeverij Hamley Books, voor het recensie exemplaar voor de blogtour!

Het kortverhaal LOSGEWEEKT draait om Simone, 32 jaar. Zij heeft een bijzonder beroep wat ook veel stress-momenten geeft. Haar werk is het programmeren van virtual reality software 👩‍💻voor in de bouw. Samen met haar vriend Jasper werken ze aan een bijzonder project. Dat kan alleen goed gaan, als een weekje vrij neemt. Zodat alle spanning uit haar lichaam zal verdwijnen.

Een weekje uitwaaien aan zee zal haar goed doen. Ze kijkt er wel erg tegenop, zo in haar eentje. Op het strand onmoet ze een strandjutter. Hij is al op leeftijd en heeft een eigen jutmuseum. Met zijn vriendelijke stem en rustige uitstraling nodigt hij haar uit om langs te komen. De mooie verhalen die hij haar vertelt raken een snaar bij Simone. Hoe verloopt het afscheid?

De cover is helder blauw van tint. Een zandpad, een man en een ondergaande zon. Een klein zonnetje piept door de wolken. Ik ben al nieuwsgierig.

Auteur Jennifer Wagemans is eigenlijk meer van het genre: Fantasy. 🧚‍♀️ Toch heeft ze het aangedurfd om een novelle te schrijven. Iemand in de familie heeft haar hiervoor getriggerd. Ook een aantal items van de familie heeft ze meegenomen in dit verhaal. In de vertelperspectief van de ik-persoon lopen we direct mee met hoofdpersonage Simone, die over het avondstrand loopt. Ze zit vol spanning. De week vrij zal haar goed doen. Op het eerste oog is ze daarvan nog niet overtuigd. Haar hoofd zit zo vol met dingen.

In een fijne schrijfstijl, eenvoudig maar zeer begrijpelijk van aard, lezen we over Simone en haar week aan zee. Juist op het moment als ze zich zo alleen voelt, staat daar een man op het strand. Het is een echte strandjutter. 🦀Wagemans heeft hier goed over na gedacht, om zo deze twee aparte karakters samen te laten komen. Ze kruisen elkaars pad. Wat in begin nog gewoon “een toevallige ontmoeting” lijkt, mondt uit in een fijn momentje voor Simone, als ook voor de jutter. En meer dan dat.

Zijn verhalen raken een snaar en zal dit ook bij de lezer doen. Naast de gure wind, geeft het verhaal toch warmte af. Het is een fijn verhaal om te lezen. Een heerlijke feelgood die je bij blijft.

Losgeweekt is een heerlijke feelgood, die je bij blijft!

Waardering 4 sterren.