Recensie * Boekenkracht - Rolf Grouve

Titel: Boekenkracht
Auteur: Rolf Grouve
Uitgeverij: Futuro Uitgevers
Uitgave: September 2022

Met dank aan Futuro Uitgevers, voor dit recensie exemplaar.

Maandelijks zo niet dagelijks komen er nieuwe boeken uit. In de nieuwste folders van veel uitgeverijen kan je al zien wat je kan verwachten en krijgt het gelijk een aandachts-momentje. Geef je zelf je boek uit, ook dan wil je er aandacht voor geven en het liefst een succes laten zijn. Rolf Grouve schreef er een boekje over: Boekenkracht; Van schrijven naar succes! Wat vond ik daar van, kijk mee.

Over de inhoud & de auteur

Een boek schrijven, veel mensen maken plannen om er één te schrijven die ze vervolgens om welke reden niet uitvoeren. Dat is jammer! Het is niet moeilijk om een boek te schrijven. Immers, jaarlijks verschijnen vele duizenden nieuwe boeken, zowel voor ‘het plezier’ als voor ‘persoonlijke ontwikkeling’. Waarom zou je een boek willen schrijven en hoe doe je dat dan, en (minstens even belangrijk) hoe zorg je ervoor dat jouw boek en e-book de gewenste doelgroep bereikt?

Rolf Grouve heeft hier zich in verdiept en schreef hier een boekje over. Hij is ondernemer en directeur bij verschillende ondernemingen. Hij heeft zowel een IT- als een bedrijfskundige achtergrond. Rolf heeft meerdere boeken geschreven over toekomstbestendig ondernemerschap, innovatie en subsidies.

Wat als eerste opvalt is de lay out, de vormgeving. Het is een klein formaat boekje, met 98 bladzijde. Bij het openslaan is te lezen dat er 6 hoofdstukken geschreven zijn. Het voorwoord is van Marcel Roozenboom, eigenaar van De uitgeverij. Rolf Grouve gaat verder met de inleiding en vraagt direct: "Waarom zou je een boek willen schrijven en hoe doe je dat"? Dit is de kern van het boek Boekenkracht

Belangrijke vraag is: waarom wil je een boek schrijven en voor wie?

Rolf Grouve neemt de lezer mee in zijn methode, hoe je een succesvol schrijft. Meer boeken zijn er al verschenen over dit onderwerp. Je vindt de recensies van een aantal op dit blog. Er zijn natuurlijk verschillende soorten van aanpak. Grouwe zijn methodiek heeft 6 hoofdstukken. Per hoofdstuk gaat hij dieper op de matierie in, en geeft ook tips. Do’s and do not’s. Het boek an sich doet meer aan als een brochure. Er is veel meer uit te halen qua vormgeving & inhoud. Mogelijk spreekt het dan ook meer aan, als het in de boekhandel zou verschijnen. Daarnaast is de uitleg helder, maar soms ook best wat somber “maar dat er eigenlijk niemand op zit te wachten..”, klinkt toch wat sip. Terwijl schrijven je gewoon heel erg blij zou moeten maken. Mogelijk ligt hier toch een verschil in het schrijven van zakelijke boeken, als ook in niet-zakelijke boeken, zoals Rolf dat noemt. Mogelijk bedoelt hij managementboeken.

Boekenkracht is een handig boekje om alvast wat spirit op te doen als je een boek wilt schrijven. Gezien Grouve vaak bedrijfsmatige boeken schrijft, zit er een significant verschil in andere boeken over het schrijfproces. Mogelijk is dat ook om het soort boek dat je wilt schrijven. Voor het zoeken naar een matchende uitgever is een tussenpersoon/ contactpersoon een goede keuze. Een aantal auteurs hebben dit. Die alles voor jou uit handen neemt. Daarnaast is een goede redactie die door het boek gaat, al een zeer goede aanwinst. Daar begint het al mee. Grouve denkt hier wat anders over. Dat mag. Alleen als je een succesvol boek wil schrijven, is er een lange weg te gaan en mag eea wel wat steviger geschreven worden. Kortom: er zijn veel wegen naar Rome, om een succesvol boek te schrijven. Dit boek is matig.

Boekenkracht is een leuk naslagwerk, voor als je van plan bent om een boek te schrijven. Qua lay-out, mag het een wat vrolijker cover. Het boekje mag wat groter, misschien met een ringband en blanco stukken voor wat oefeningen en aantekeningen. Kortom er mag wat meer kracht in. Meer spirit tot schrijven. Het is maar een tip.

Waardering  nipt 3 sterren.

Origineel: ja. Maar er zijn er meer die direct je aanspreken. Fijne schrijfstijl: ja. Maar soms wat negatief met de toon. Handig qua inhoud, commercieel gezien mag het een touch-up. Dan zou ik het direct kopen.

Boekenkracht geeft tips voor het schrijven van een boek, maar blijft wat licht.