Recensie Blogtour Droomvallei: Windkracht 15

Titel: Windkracht 15
Auteur(s): Petra Bontje, Margriet Bossink, Esther van der Ham en 12 anderen
Uitgeverij: Droomvallei
Genre: Verhalen
Uitgave: tweede oplage, December 2022

Met dank aan uitgeverij Droomvallei, voor dit recensie-exemplaar.

Lees jij graag een geheel boek of vind je korte verhalen in een verhalenbundel ook leuk? Onder leiding van schrijfcoach Marelle Boersma gingen 15 auteurs op reis. Op Texel streken zij neer om verhalen te schrijven voor de nieuwe "eilandenbundel". Deze schrijfweek resulteerde in de nieuwe bundel met 15 frisse schrijfsels van bekende en ook bekende auteurs.

Windkracht 11 zorgt voor flinke schade en met windstoten in orkaankracht is deze net zo verwoestend als een echte orkaan. Vanaf windkracht 12 spreken we officieel van een orkaan. Windkracht 15 geeft dus een grote orkaan, een grote golf met 15 schrijfkrachten.  Die "aanspoelden" op het eiland Texel, om inspiratie op te doen.

De bundel WINDKRACHT 15 is de 4e eilandenbundel en ziet er weer erg mooi uit. Een zee met rollende golven. Een dame in een witte jurk en mooie hoed kijkt de verte in naar de bruisende zee. Met haar blote voeten staat zij in het ondiepe water. Ze houdt haar hoed goed vast tegen de sterke kracht van de windvlagen.

Kijkend naar de inhoud vinden we een verdeling in de 4 seizoenen. Zomer, herfst, Winter en Lente. Alle avonturen spelen zich af op of rondom het eiland Texel. Op deze wijze krijgt dit mooie stukje van Nederland een mooi momentje van aandacht. Tijdens het lezen van veel stukjes krijg je direct zin om naar het noorden af te reizen en de boot te pakken naar de overkant.

Ze is bij de dijk. Ze is in één keer goed gelopen, in het donker. Vol goede moed rent ze de trappen op. Bovenaan blijft ze triomfantelijk staan. Het maanlicht glinstert in de zee.

De 15 verhalen zijn divers en je "proeft" dat er echt aandacht aan is besteed. Auteur Anne van Zwieten, bekend van De Setarspeler, viel op doordat zij voor een fantasyverhaal koos. Op de Slufter woont een apart volkje. Zij zijn behulpzame knielange mannetjes die klusjes doen voor mens en dier. De fijne en vloeiende schrijfstijl zorgt voor een positieve lees-sensatie. Er is veel achtergrondinformatie en ook die bijzondere namen geven het kortverhaal een extra tintje.

Wat nog meer indruk maakte was "Over en uit" van Regien Wiggers. Ze trekt je meteen mee in een ongemakkelijke situatie. In begin lees je nog over de vogels en de zee. Dat lijkt heel relaxed, maar niets is minder waar. In de vertelperspectief lezen we over haar avonturen als natuurliefhebber. Ze zet zich erg in voor de natuur, met alle gevolgen van dien. Mooie maatschappelijke thema's en de leuke schrijfstijl zorgen ervoor dat je graag meer wil lezen van Regien Wiggers.

Stuk voor stuk zijn het leuke en ook spannende verhalen, om heerlijk in te verdwalen. Helaas kan ik ze niet allemaal hier bespreken. Ze zijn kort van lengte zodat je ook tussendoor even een verhaaltje kan opsmullen. Zo hoef je geen 300 bladzijde door te gaan, om bij de finish te komen. De plot, de verhaallijn, de karakters en ook details van de omgeving...alles moet in een paar bladzijden tot uiting komen en ook helemaal kloppen. Wat heel knap is gedaan!

Waardering   5 sterren!!

Genoten van deze 4 eilandenbundel. Zeker een dikke aanrader.

Deze recensie is onderdeel van de blogtour van Windkracht 15.