Recensie: Mama liegt- Marion van de Coolwijk

Uitgeverij: De crime Compagnie

Genre: Thriller/ Spanning/ Oorlog

Uitgave: April 2022

Met dank aan ThrillZone & De Crime Compagnie voor dit exemplaar

Het is altijd leuk om een gezellig mailtje te krijgen, dat je mag deelnemen aan een leesclub. Deze was extra leuk, kijk je mee!

De auteur Marion van de Coolwijk

Marion van de Coolwijk is auteur van jeugdboeken en heeft ook al een aantal titels op haar naam staan voor volwassenen. In 2016 kwam haar debuut uit: De mangelvrouw.  Nu in 2022 verscheen in april de spannende thriller: Mama liegt.

Wat als er een manier was om het verleden te veranderen? Kun je dan de toekomst regisseren?

De inhoud

Het verleden kun je niet wissen, hooguit bedekken…

Hoofdkarakter Aisa groeit op bij haar oma. Op haar ziekbed doet oma een schokkende bekentenis over haar verleden, die het leven van de jonge vrouw volledig op zijn kop zet. Nieuwsgierig gaat Aisa op zoek naar Emma van Bemmelen, de onbekende zus van haar oma. Wanneer oma kort na het weerzien van de twee vrouwen overlijdt, lijkt Aisa liefdevol te worden opgevangen in de familie. Maar al snel blijkt dat niet iedereen blij is met haar komst…

Mama liegt vertelt het verhaal van twee families die tijdens de Tweede Wereldoorlog door één ondoordacht moment voor altijd met elkaar werden verbonden.

De cover vind ik een ware blikvanger. Het is donker met blauwe letters. Een babyspeen hangt aan een kettinkje in de lucht. Van wie is deze speen? Gaat het om een kind? De cover geeft een beetje creepy en donkere sfeer.

In Mama Liegt neemt Van de Coolwijk ons mee terug in de tijd, naar de oorlogsjaren. Het is december 1944, het is oorlog en er is flinke schaarste. Sommigen moeten tijdelijk verhuizen naar een ander deel van Nederland waar er meer eten is. Het volgende hoofdstuk vertelt over het heden, het is dan 2020. Aisa heeft de hoofdrol en onfermt zich over haar oma Anna. Het gaat niet goed met oma, en Aisa krijgt een klein doosje toegestopt. Ze vind een foto en moet direct iemand opbellen. Emma van Bemmelen komt dan snel naar de oma van Aisa. Emma blijkt zelfs de zus van oma te zijn. Aisa heeft er familie bij, maar of iedereen daar echt blij mee is..is de vraag.

Door de wisselperspectief komen we steeds meer te weten over toen en nu.

Voorin het boek staan 2x een familiestamboom. Die zijn zeker nodig om een en ander te volgen in het begin, als er de nodige familie en namen te voorschijn komen. De spanning is niet direct aanwezig, maar de oplettende lezer treft hem toch aan. Kleine speldenprikjes geven je als lezer een gevoel dat er iets mis is. Dat er iets niet klopt. Maar wat?

Sluipende spanning & kleine cliffhangers

Auteur Marion van de Coolwijk gebruik een fijne wijze van schrijven. De schrijfstijl kenmerkt zich door makkelijke taal. Goed te begrijpen. De familie stamboom was wel nodig. In begin is het even schakelen. Naar heden en verleden. Geen moeilijke taal door van de Coolwijk. Het verhaal leest echt heel prettig. Met aan het eind van het hoofdstuk veelal een kleine cliffhanger wat het tevens spannend maakt. In mama ligt vinden we geen hoogspanning. Het is ook niet voor de echte thrillseeker weggelegd. Echter..dit boek had mij zeker wel in de greep. En dit bleef zo tot het einde. Hoe mooi bedacht ook. Twee families die elkaar zo treffen. Bepaalde dingen waren erg bijzonder in het begin. Qua afkomst. Maar werd helemaal duidelijk richting einde. De gebeurtenissen na een kopje thee waren ook "opvallend". En al een aanwijzing naar enige misdadigheid. Toch duurt het nog lang naar de finish met alle antwoorden die dan volgen.

Mama liegt is een bijzonder verhaal over de oorlog, familiebanden, geheimen en gaat ook wraak en hebzucht. Met een klein snufje jaloezie eroverheen. Je leest van heden naar verleden om zo iedereen goed te leren kennen. Van de Coolwijk gaat niet superveel de diepte in, maar voldoende om net te volgen. Aisa had de hoofdrol, Emma volgde en Cheryl bleef wat onderbelicht. Soms bleven zaken wat vaag, was de spanning laag maar daar kwam het einde en maakte veel dingen weer goed.

Waardering 4 sterren

Mooi verhaal, niet te zwaar, een aanrader.