Recensie Thriller De Logé - Heather Gudenkauf

Titel: De Logé
Auteur: Heather Gudenkauf
Uitgeverij: Harper Collins
Uitgave: Januari 2023

Met dank aan uitgeverij Harper Collins & Boekhandel van Atten, voor dit lees-exemplaar.

Auteur Heather Gudenkauf is een USA-bestseller-auteur van 8 spannende boeken, waarvan er vier zijn vertaald in het Nederlands. -In stilte gehuld- was haar debuut. Zij brak door en stond 22 weken op de bestsellerlijst. Samen met haar man en hond woont ze in Iowa.

Het landschap van deze plek en streek heeft haar mogelijk getriggerd om “De Logé”  te gaan schrijven. Grote stukken land, boerderijen met bijgebouwen en velden vol met mais zijn het decor voor dit zeer spannende boek.

Als we naar de drie eerdere vertaalde werken kijken van Gudenkauf, zit er best wat tijd tussen. Meer dan 10 jaar.

Wat voor hen lag, was geen dier. Het was een jongetje, en hij leek vastgevroren op de grond.

Voor De Logé reizen we af naar Iowa. Hoofdkarakter Wylie, nu om en nabij vijfendertig jaar, heeft haar gezin tijdelijk verlaten en haar heil gezocht in een oude boederderij. Zo kan ze in alle rust haar boek afschrijven. Het is er koud, de wind is guur en er staat een sneeuwstorm op stapel. De enige metgezel die ze heeft is een trouwe hond. Bij het ophalen van wat hout ziet ze een kindje liggen in de sneeuw. De kleuter moet snel naar binnen en een spannend avontuur begint. Van wie is dit jongetje en hoe komt het zo in die koude sneeuw terecht.

Levensecht en zit goed in elkaar

Gudenkauf heeft zeker begrepen hoe een goed verhaal in elkaar steekt. Door de wisselperspectief krijgen we 3 verhalen. Ze vlecht drie strengen stevig in elkaar tot een perfect geknoopte thriller. De eerste “streng” vertelt over Wylie en haar queeste om haar boek af te schrijven. Dit wordt haar niet makkelijk gemaakt, met een onbekende kleuter die zij vindt in de sneeuw. De tweede “streng” gaat 22 jaar terug. Twee meisjes lopen ’s avonds buiten, er klinken schoten, ze kijken om… en dan is hun wereld niet meer hetzelfde. Paniek breekt uit en een achtervolging begint. Een race tegen de klok. Als derde lezen we over een moeder en haar dochtertje. Ze brengen veel tijd samen door.

Het ging steeds harder waaien en bij elke windvlaag sloeg de hagelachtige sneeuw Wylie in het gezicht. Ze moest snel naar de schuur om de draadschaar te halen.

Genre & snelheid

Gudenkauf behoort bij de categorie “stoere boeken”. Qua snelheid en acties gaat ze mee in de flow van Rachel Caine, Jane Harper of Karen Dionne. Geen bladzijde is saai en een momentje pauze is bijna niet mogelijk. Het enige wat de lezer nog wil, is doorlezen, want hij ziet alles voor zijn ogen gebeuren. Zo levensecht komt het over. Krakende voetstappen, het licht valt uit en er staat iemand buiten met een bijl. Man, man, wat een spanning.

Over -De logé- valt veel te zeggen en ook te ontdekken. Spannend, creepy en beklemmend zijn de termen die hier passend zijn. Het is een soort van old-school-thriller. Alle ingrediënten zijn aanwezig, voor een mustread. Deze auteur weet zeer goed hoe spanning en ook de plot moeten worden opgebouwd. Hoofdkarakter Wylie maakt veel mee en moet zich daardoor snel ontwikkelen tot een stoere dame. Naast het manuscript moet ze zich over een kleuter gaan ontfermen en het gevaar dreigt. Het boek neemt de lezer direct mee om 3 kanten op te gaan, wat toch weer een heel speciaal einde geeft. Dat is heel mooi gedaan.

~Deze auteur weet zeer goed hoe spanning en ook de plot moeten worden opgebouwd. ~

Waardering  5 sterren.

Dit boek is een ware roadtrip door de sneeuw, ik heb genoten!