Recensie Inge Spaan- Nooit meer thuis

Uitgeverij: Harper Collins
Uitgave: Mei 2023

Met dank aan uitgeverij Harper Collins, ism boekhandel van Atten te Pijnacker.

Als je kind verdrietig thuiskomt, wil je graag dat dit snel voorbij is. Een moeder doet toch alles voor haar kroost?

Spannende psychologische thriller voor de lezers van Marion Pauw, Marieke Damen en Angelique Haak.

Covertekst

Als haar man zegt dat hij van haar wil scheiden, moet Meriam al haar moed verzamelen om het slechte nieuws aan hun kinderen te vertellen. Ze is bezorgd om het effect dat di heeft op haar kinderen. Hoewel haar leven in duigen valt, probeert ze zich zo goed mogelijk staande te houden. In Nicoline, moeder van een klasgenootje van haar dochter, vindt ze onverwacht een vriendin met wie ze haar zorgen kan delen. Maar ook Nicoline heeft veel aan haar hoofd. Om onduidelijke redenen lijkt haar dochter steeds ongelukkiger. Als Nicoline erachter komt dat haar kind gepest wordt, wil ze actie ondernemen, maar ze wordt van alle kanten tegengewerkt. Zowel het leven van Meriam als dat van Nicoline komt op zijn kop te staan als een van de meisjes verdwijnt. Samen gaan ze op zoek naar de waarheid, een zoektocht die hun levens compleet zal veranderen. Want een moeder doet toch alles voor haar kind?

Nooit meer thuis

Malendorp, een dorp met zo een 1500 inwoners, gelegen onder Eindhoven wordt opgeschrikt door de dood van een elfjarig meisje. Zij komt nooit meer thuis. Het houdt de gemoederen flink bezig. In ieder geval die van Nicoline Berends. Zij heeft een dochter Tessa. Ook moeder Meriam is zeer ontdaan en ook onrustig. Naast de zorg voor haar kids, heeft zij nu ook een andere schok te verwerken. Haar man wil een echtscheiding. In wat voor foute film is zij beland en wat heeft dit voor impact op de kinderen. Ze is flink bezorgd en haar hoofd draait overuren. In een wisselperspectief komt de lezer meer te weten over personages Meriam en Nicoline en hoe zij elkaar gaan leren kennen en bevriend raken. Beiden hebben hun zorg om kinderen. Zo bemerkt Nicoline dat haar dochter niet echt gelukkig is en gepest wordt op school. Nicoline en Meriam hebben steun aan elkaar en gaan onderzoeken wat er aan de hand is. Auteur Inge Spaan kan de gevoelens van deze personages heel goed beschrijven. Soms gaat dat gevoel alle kanten op. Het boek bestaat uit meerdere delen, ook qua tijdslijnen die langzaamaan bij elkaar komen.

Inge Spaan is bekend van haar debuut ‘Oververhit’, die in 2020 bij uitgeverij
Letterrijn verscheen. Inge Spaan gebruikt een fijne schrijfstijl. Geen moeilijke teksten, wel mooi opgebouwde spanning. Dit is te merken aan een soort van sluier-mist. Zeker halverwege, als iets meer bekend is van het drama, voelt de lezer nog steeds een spanningsveld. Als een soort van kleine schokjes gaat deze spanning bij de lezer onder de huid zitten. De personages worden zeer goed beschreven. Nicoline is eerst erg bezorgd en beschermend. Naar mate het verhaal vordert leert de lezer ook een andere kant van haar kennen. Een opvallende ontwikkeling aan haar kant. Dit alles heeft te maken met het moederschap. Want een moeder is net als een leeuwin en doet alles om haar kroost te beschermen.

In Oververhit geven de onverwachte wendingen en gemixte gevoelens de lezer kippenvel.

Waardering  4 sterren.

Inge Spaan is een auteur om te blijven volgen. Het onverwachte en ook het verschil in tijdslijnen is briljant gevonden. De emoties zijn bijna voelbaar.