Recensie: Pleasant Valley- Jolanda Ivonne Clement

Titel: Pleasant Valley
Auteur: Jolanda Ivonne Clement
Uitgeverij: Ambo Anthos
Genre: Roman
Uitgave: 24 augustus 2021

Met dank aan Love to read & uitgeverij Ambo Anthos, voor het vooruitlees-exemplaar.

Via de facebookgroep LOVE TO READ, mocht ik dit mooie boek al vooruit-lezen. Ik dacht even, ok- deze heb je zo uit. Maar nee, het is zo een mooi verhaal...die wil je stap voor stap doornemen, lezen en het beklijft. Ja, ook bij jou!

Deze auteur doet niet echt Nederlands aan. Door haar achternaam ga je al twijfelen en deze cover is zo echt Amerikaans. Toch is Jolanda een Nederlandse auteur. Haar 1e boek verscheen in 2021, onder de naam Oostwaarts. Dit boek viel op, door de mooie cover. Ook dit 2e boekenkind heeft een zeer bijzondere voorkant. We zien een aantal huizen, mensen kijken of gluren door de ramen. Is het een domestic crime? Gezien de donkere wolken, of juist een mooi verhaal met buren als een thema? Het maakt nieuwsgierig.

Ik deed mijn raam open; een brandlucht en een droge warmte stroomden mijn kamer in. Het vuur werd luider, klom hoger. Om ons huis dwarrelden vonken en grijze vlokken; het regende as en vuur in Pleasant Valley. Ook hoorde ik ze weer, de Finches. Ze stonden echt achter het huis, in hun tuin die heel flink was. Door het open raam hoorde ik ze gillen, huilen – de kleintjes, de vader. Hij schreeuwde. Ik denk dat iedereen het hoorde…..

Pleasant Valley speelt zich af in een nette buitenwijk van Chicago. Een gedeelte met mooie huizen, nette tuintjes en vooral rust. Het is 1973 en hoofdkarakter Shannon is dan 9 jaar. Shannon Vickerson, die liever Kite heet, woont daar met haar ouders en zus Margret. Het is gedaan met de rust als er een nieuw gezin in de straat komt wonen. Kite ziet dit met argusogen aan. Een auto stopt, alle kinders stappen uit, gooien hun tassen en koffers neer, rennen rond, rijden rondjes op fietsjes...wat is dat? denkt Kite. Het gezin geeft flinke problemen en de levens van velen zullen daarna nooit meer hetzelfde zijn.

Een kapotte vlieger, buikwormen en een slepende kwestie

Dit tweede boek van Jolanda Ivonne Clement draait om Kite (Shannon), die aan het begin van het verhaal pas 9 jaar is. Kite is wat verlegen en heeft geregeld last van "buikwormen". Ze vind heel veel dingen eng, en doet het liefs iets samen met haar zus of vriendin. Hoe dit is gekomen heeft mogelijk iets te maken met de huiselijke situatie. Het is geen liefdevol en warm gezin. Vader is vaak niet thuis, moeder gooit er met het bijltje naar, zodat Kite veel op haar zelf is aangewezen. Hierdoor is ze veel alleen maar gedraagt zich kranig, gezien wat ze allemaal moet doormaken.

Personage Kite maakt gelukkig een mooie ontwikkeling door. Op den duur gaat het goed, maar ze is zeker getekend door gebeurtenissen van toen. Haar rechtvaardigheidsgevoel voert de boventoon en dat is erg mooi om te lezen. Ze is een vechtertje en bijt zich vast in zaken die mis lopen om alles weer "goed" te krijgen. Ze is ook vergevingsgezind, maar niet voor iedereen. Fout is fout en goed is goed.

Helden & vriendschappen

Wat opvalt is de vriendschap tussen Kite en Gemma, de bijzondere en soms stroeve band tussen Kite en haar zusje Margret, de liefde tussen opa en Kite, de mooie vriendschap tussen Sonny en Kite en de aparte "vriendschap" tussen Kain en Kite. Kite ,die zoals gezegd flink getekend is door de nare gebeurtenissen, weet toch mooie vriendschappen op te bouwen en voor gerechtigheid te gaan. Menig persoon zou de narigheid achter zich laten, maar dat geldt zeker niet voor Kite. Zij is een taaie, een bikkel, kortom: een kleine heldin.

Jolanda Ivonne Clement heeft hiermee een mooi verhaal geschreven, wat heel fijn leest door de heldere schrijfstijl. Het is meeslepend, aangrijpend en soms ontroerend. Clement benadrukt hoe "sociale controle" kan zijn en hoe dit uit de hand kan lopen met alle gevolgen van dien. Daarnaast wordt het thema "verwaarlozing" aangetipt. Tenslotte wordt duidelijk, dat als je niet aan "Ons Soort Mensen" behoort, je er gewoon niet bij hoort. Kite maakt hiervan een mooi statement en gaat om met wie ze wil, welke kleur of afkomst dan ook!

"Pleasant Valley is een meespelend Kite-verhaal, met zeer aangrijpende momenten."

Waardering  5 sterren.

Een verhaal dat mij al op bladzijde 105 emotioneel maakt, maakt al een goede start. En tja, verdient een dikke 5 sterren.