Recensie *Blogtour *

Auteur: Angelique Haak

Uitgeverij: De Crime Compagnie

Uitgave: 13-12-2023

Met dank aan: uitgeverij De Crime Compagnie, voor dit blogtour-exemplaar

Vandaag vertel ik je alles over dit mooie boek van Angelique Haak. Natuurlijk zonder spoilers. Het is mijn bijdrage aan de blogtour. Enjoy!

Uitgeschakeld of toch niet

De cover, bedacht door Margo Togni, is echt heel bijzonder. Als je het als eerste ziet, lijkt het erop alsof er een gat in de cover zit. Waar is de dame gebleven op de foto? Het blad lijkt gescheurd, er zit een gat in, een beschadiging. Nu heeft Sasja Winters hier natuurlijk alles mee te maken. Zij is flink "beschadigd" door een voorval van vier jaar geleden. Daarnaast heeft zij er ook niet voor gekozen om nu gescheiden te leven van Cas, waar zo ooit zo gelukkig mee getrouwd was. Tot dat ene moment, waarbij dit sprookje uit elkaar spatte.

Sasja, het hoofdkarakter uit afgeschreven, is thrillerschrijfster. Echter na een reeks succesvolle zeer spannende boeken te hebben geschreven, gebeurde er iets waardoor ze direct stopte met schrijven. Kortgesloten heeft ze "flinke shit" meegemaakt, wat haar niet in de koude kleren is gaan zitten. Nu vier jaar later probeert ze haar leven weer op te pakken en woont ze in een chalet op een bungalowpark. Ze heeft een lieve vriendin Daphne, een nieuwe baan en een nieuwe buurman die ze "sexy baardmans" noemt. Ex-man Cas woont bij Exheks Anna en de kids gaan afgewisseld van de ene ouder naar de ander. Eind goed, al goed, zou je zeggen. Maar dit is nog maar het begin, zo blijkt, als de deurbel gaat bij Sasja. Vanaf dat moment gaat er een blik met spanning open en lijkt niets meer op wat het was.

Afgeschreven is geen echte politiethriller, maar geeft wel voldoende ruimte voor rechercheur Martin van Vliet. Martin en zijn collega's zitten met een smerige moordzaak in hun maag. Na wat speurwerk op het internet blijkt de modus operandi (werkwijze) wel heel erg te lijken op een van de boeken uit de serie 'maasstadmoorden', geschreven door Sasja Winters. Tijd voor een bezoekje aan de auteur Sasja.

Net als in het debuut van auteur Angelique Haak (Een nieuw begin) wil hoofdkarakter Sasja in de zesde thriller van deze auteur, ook aan een nieuw begin gaan werken. Ze is flink gehavend door de scheiding en de breuk met de uitgeverij. Haar personage wordt zeer goed neergezet, met veel gevoel wat ook wordt bereikt, door de ik-perspectief. Het karakter komt daardoor zeer dicht bij de lezer. De pijn en tegenslag die zij voelt, en ook het gevoel dat niet iedereen maar te vertrouwen is, als ook de paniekaanvallen...ze zijn bijna voelbaar. Door de letters heen. Sasja maakt veel mee, wat haar kwetsbaar maakt. Toch maakt zij een mooie transitie door en ontwikkelt zich als ware strijder voor haar kinderen. Wat erg mooi is om te zien. Zo kwetsbaar en toch zo sterk. Wauw.

Sterk moet Sasja ook wel zijn, want nadat rechercheur Martin bij haar op de stoep stond vanwege de moord en de "bekende" modus operandi, is er ook een dreiging geuit. Die dreiging en ook de bijbehorende spanning is bij de lezer al snel voelbaar. De stijl die de auteur gebruikt is vlot en neemt de lezer direct mee naar "Sasja-land". Haar leven, haar gevoel, haar cirkeltje aan kennissen en vrienden. Haar angsten en ..tja, nog veel meer. Die spanningsboog gaat gedurende het boek steeds een tandje omhoog en houdt de lezer gevangen. Ook omdat er een tango-dans ontstaat, met dader en slachtoffer. Heen en terug, vooruit en achteruit. Sasja gaat werkelijk door een mangel.

Dit tangodansen en gemangeld raken komt voort uit een magnifieke plot. Menig auteur zou graag zo een verhaal willen bedenken, maar waarbij de pen dit nog niet heeft kunnen noteren. Vele lezers kiezen geen NL-boeken omdat ze dit niet kunnen bekoren. Nu ..met deze thriller zullen deze lezers ook "omgaan" en zeker hun tanden kunnen zetten in een groot moordmysterie met meerdere plottwisten. Ik weet het zeker!

Waardering 5 sterren

Vijf sterren, dat betekent een dikke tien. Dat is dit boek dubbel en dwars waard. Het boek biedt meerdere lagen, mooie personages en heerlijke zinderende spanning. Ik proefde echt een beetje "Angelique Haak" erin. Gezien een aantal details die voorbij komen haar mogelijk zelf zijn overkomen.  De "Haak-kenners" zullen dit begrijpen.

Ik heb ontzettend genoten en kon gewoon niet van mijn stoel af komen, wat een magnifieke plot!

Deze recensie is onderdeel van een blogtour; een tijd lang kan je genieten van alle leeservaringen gegoten in een boekrecensie, te lezen op diverse blogs.
veel leesplezier.