Verhalenbundel Boek Recensie Wadden Bundel 2023: Voetsporen

Titel: Voetsporen

Auteur: Esther van der Ham & Friends

Uitgeverij: Droomvallei

Genre: verhalenbundel

Uitgave: December 2023

Met dank aan: Uitgeverij Droomvallei voor dit blogtour-exemplaar.

Wat een heerlijk frisse cover heeft deze mooie verhalenbundel. Wel 18 auteurs schreven hiervoor een mooi verhaal, tijdens hun uitje op de waddeneilanden. Per verkocht boek gaat er 1 euro naar IVN Texel. Dit is een goed doel dat er voor zorgt dat er allerlei activiteiten kunnen worden opgezet voor kinderen. Hoe mooi is dat.

Over de bundel

De schrijfweek met als resultaat deze verhalenbundel is een initiatief van Marelle Boersma. Droomvallei uitgeverij is eigendom van Esther van der Ham.

De auteurs van de jubileumbundel:

Ineke Blaauw-de Meij, Simone Becker, Machteld Berkelmans, Jolanda van Duren, Jocelyn Fokkens, Majorie Former-Boon, Johanne Wiegers, Coosje Haan, Esther van der Ham, Jaco van Lambalgen, Jos Meeuwsen, Nicole Kuiper, C.R. Smit, Suzan Spruijt, Elise Vogelaar, Ingrid de Vries – Hogenkamp, Jozien Wijnakker, Henriëtte van ‘t Wout.

"Vlakbij Den Hoorn in het bos kan je een wandeling van 2,5 kilometer maken. Deze wandeling heet: 'Het geheim van de boswachter'. Deze wandeling heeft me geinspireerd tot het schrijven van dit verhaal". ~Esther van der Ham.

Dit is de vijfde verhalenbundel die is verschenen met verhalen rondom het thema "eilandverhalen". De bundel bestaat uit 262 bladzijden en is verdeeld in de vier jaarseizoenen. Helaas heeft de winter maar twee verhalen, maar dat mag de pret niet drukken. Wat verder opvalt is de zomerse sfeer op de cover terwijl deze is uitgekomen op 30 november. Het leuke aan deze bundel is dat je van achttien verschillende auteurs een bijzonder Texel's kortverhaal kan gaan lezen. Zij nemen je als lezer heel snel mee op reis, naar de Waddeneilanden.

Deze bundel biedt een breed palet aan mooie en ook creatieve verhalen. Wat een schrijfvakantie al niet kan brengen. Naast het eilanden-thema,  zijn er meer te bespeuren zoals liefde, loslaten, verdriet, achterdocht en zelfs wraak kom je als lezer tegen.  Voor de lezers van  spannende verhalen is er Split, Maud, en Vertekend beeld. Liefhebbers van foto's zullen smullen van Het perfecte plaatje. Het enthousiasme van de auteur voor dit onderwerp is bijna voelbaar.

Andere verhalen gaan de historische kant op, zoals Gevangen in de tijd, Terug,  Het geheim van de boswachter en ook Overkant. De kinderdroom is erg gevoelig.

Wat mij opviel en waar ik erg van heb genoten is: Overstag geschreven door Henriette van 't Wout. Als dochter Lise naar het buitenland vertrekt heeft haar moeder Suzanne daar nogal veel moeite mee. Een leeg gevoel blijft achter. Menig ouder zullen zich hierin herkennen. Suzanne neemt een korte break en vertrekt naar Texel. De grote zeilschepen, de geur van vis, krijsende meeuwen, de lezer ziet en ruikt bijna wat er daar allemaal gebeurt. Ze voelt zich even als een 'Vrije Vogel", maakt mooie wandelingen en iemand houdt haar een spiegel voor. Erg mooi gedaan en ook subtiel.

Waardering ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Voetsporen is de 5e bundel met eilandverhalen en dus een jubileumnummer. Bij het zien van de cover word je direct vrolijk, al is het nu wintertijd in ons land. Laat staan op Texel of de andere eilanden. Naast het hoofdthema draait het in dit boek vooral op verhalen, mooie beeldende verhalen die de lezer meenemen en laten verdwalen in mooie teksten. Met veel gevoel en vol passie geschreven, wat echt te merken is.

~Een bundel die met veel gevoel en passie is geschreven~.

Deze recensie maakt deel uit van een blogtour. Zo kan je er meer van genieten.

Groetjes!