Thriller Recensie Lichaamstaal - A.K. Turner

Titel: Lichaamstaal

Auteur: A.K. Turner

Uitgeverij: Ambo Anthos

Genre: Spanning / Mysterie

Uitgave: 7 November 2023

Met dank aan: uitgeverij uitgverij Ambo Anthos, voor dit vooruit-lees-exemplaar

Wat mij als eerste opviel aan dit boek toen ik het zag was de cover. Die valt direct op. Ik zou het direct oppakken in mijn lokale boekhandel. De naam van auteur is mij niet bekend, en toch zou ik het zeker wagen. Deze cover heeft het gewoon. Kleurstelling, lettertype, helderheid en een bijzondere afbeelding. Kadeng!

Nu het uitgelezen is, is het nog maar de vraag of het een echte 'kadeng-thriller' is. Dus kijk mee!

De auteur A.K. Turner

Allereerst: wie is A.K. Turner? Alison (AK) Turner is de auteur van een nieuwe misdaadserie die zich afspeelt in een Londens mortuarium met mortuariumassistent Cassie Raven. Lichaamstaal / Body Language is het eerste boek van de serie. Turner schreef in haar jeugd gedichten en toneelstukjes. Haar schrijfhelden zijn Agatha Christie en Freddie Forsyth. Naast schrijver is zij tv-producent. Wil je meer over haar lezen, klik dan hier

Hoe een mortuarium-meisje een freelance speurneus wordt

Lichaamstaal is het eerste deel van een mysterieserie omtrent Goth-girl Cassie. Zij is senior obductiemedewerkster in het mortuarium in Camden Town. Een wijk in London. Zij heeft een speciale band met de doden die er worden binnengebracht. Ze behandelt de lijken met respect, bijna alsof het mensen zijn. Soms lijkt het alsof ze met haar praten. Als er een dame wordt binnengebracht, die Cassie kent uit haar verleden is de schrik groot. Het is een natuurlijke dood, maar Cassie 'hoort' iets geheel anders. Een nieuwe speurneus is geboren.

De cover is een ware blikvanger, hij heeft een pakkend uiterlijk en valt goed op. In heldergroene tinten en de letters in felgeel.

Lichaamstaal is het eerste deel met Cassie Raven in de hoofdrol. Dit personage karakteriseert zich door punkachtig geverfd haar, piercings en een wat Gothic-style. Ze is mid twintig en heeft veel ervaring en is zeer deskundig. Haar uiterlijk werkt nog wel eens tegen haar. Zeker als ze de hulp vraagt van Brigadier Phyllida Flyte. Flyte heeft zo haar eigen monsters uit het verleden. Beide dames zijn aan elkaar gewaagd, al kost het Cassie de nodige moeite om Flyte te overtuigen om dieper in de zaak van de dode lerares te duiken. Miss E, zoals Cassie haar noemt, zat nog vol levenslust en lag nu dan in het mortuarium.

Turner gebruikt een fijne schrijfstijl. De lezer zit al snel in het verhaal. Mondjesmaat geeft Turner zaken weg over de beide personages. Als het er op lijkt dat Cassie en Flyte echt niet door 1 deur kunnen, volgt er een ontwikkeling. Flyte laat dan haar masker een beetje zakken en wordt meer 'menselijk'. Cassie krijgt meer vertrouwen. Een betere samenwerking volgt, al zijn we er dan nog lang niet.

Lichaamstaal heeft veel ingrediënten voor een succesvol verhaal cq misdaadserie. Mooie karakters, een goede vibe en een fijne wissel van perspectief. Cassie en Flyte worden per gedeelte afgewisseld. Bij het lezen van het boek krijg je een beetje het 'Silent Witness-gevoel'. De speurneus en de patholoog, al is Cassie geen patholoog. Wel heeft Cassie veel expertise en het is merkbaar dat auteur Alison Turner zich goed heeft voorbereid en heeft ingelezen in de materie. Echter een goed misdaadverhaal heeft meer nodig dan dat. Al vrij snel is de plot bijna voelbaar en voorspelbaar, op een plottwist na. Doordat de vervolgacties soms te voorspellen zijn, is de spanningsboog laag. Er is weinig aan verrassingen, voor de echte thrill-seekers die wel verrast willen worden.

Er zijn mooie thema's gekozen, als fraude, familiezaken, catfish, misdaad en ook vriendschap.

Lichaamstaal is een echt mysterieverhaal. Menig lezer zal een andere voorstelling hebben van de inhoud. Een grote klapper blijft namelijk uit, helaas. De goede puzzelaar heeft het namelijk snel uitgedacht. De hoofdkarakters maken veel goed en de mysterieuze zaken omtrent de doden zeker ook. Het einde is mooi en geeft tevens een cliffhanger voor de volgende delen.

Waardering: 3,5 sterren.

Ik heb genoten van dit boek met gematigde spanning. Er is voldoende ruimte overgebleven om dit beter in te vullen. Dus op naar deel 2!

Groetjes Annette