Recensie Hamley Books Blogtour (7) : Schaduw- Ben Kegels

Titel: Schaduw
Auteur: Ben Kegels
Uitgeverij: Hamley Books
Uitgave: November 2022

Met dank aan uitgeverij Hamley Books, voor dit recensie-exemplaar.

Dit is boek 7 in de Hamley Books Blogtours najaar 2022. De cover zegt al best veel over het verhaal. Een vrouw zit op de grond, met haar handen in het haar. Wat heeft de Vlaamse auteur Ben kegels voor de lezer in petto.

De auteur Ben Kegels

Auteur Ben Kegels studeerde in 2006 af als Journalist aan Thomas More. Zijn doel os mensen te entertainen en de liefde voor verhalen begon al snel. Van kleins af aan was hij gepassioneerd door het vertellen van verhalen. Op de lagere school gaf dat getekende stripverhalen. In december 2020 verscheen zijn debuutroman JEUGDZONDEN. Op 12 november 2022 verscheen zijn tweede boek SCHADUW als e-book. Na enkele kortverhalen is hij nu bezig met zijn 3e boek, wat mogelijk Sterrenhuis zal gaan heten.

Maar mijn geheim is in mij verborgen
Mijn naam, die niemand zal kennen op jouw mond zal ik hem uitspreken Wanneer het licht zal stralen en mijn kus zal de stilte doen verdwijnen
Wat jou de mijne zal maken

De connectie tussen Jeugdzonden en Schaduw

Het doel van Kegels was om na Jeugdzonden een boek te maken in dezelfde stijl. Dat verliep moeilijker dan hij dacht. Als hij schrijft heeft hij altijd een soort van "soundtrack"voor ogen. Bij jeugdzonden was dat "Wiley Flow" van Stormzy. Hoewel hij niet direct een soundtrack vond voor het vervolg, ontstond Schaduw. Hij raakte geïnspireerd door Puccini, en vond Turandot en Nessun Dorma wel passen bij het verhaal. Met een link naar de vader van Claire, die componist is. De oplettende lezer zal een aantal personages herkennen uit Jeugdzonden. Ook de verhaallijnen lopen parallel, vertelt Ben Kegels in zijn nawoord. Hoe mooi is dat!

Schaduw draait om het ogenschijnlijke perfecte gezin van Claire Zukic. De roze luchtballon waar ze zich in begint, loopt langzaam leeg. Vreemde dingen en een stalker in de tuin. Claire voelt zich niet meer op haar gemak. Bij een bijeenkomst op de golfclub gaat het al mis. Als echtgenoot Ivan zijn gezin wil voorstellen aan de belangrijke leden van de golfclub, wordt Claire onwel en moet besluiten om naar huis te vertrekken. Tot grote ergernis van Ivan, die een goedlopend bedrijf heeft en zeker niet zijn gezicht wil verliezen. Echter vanaf dit moment blijft niets meer bij het oude, zo blijkt.

Zeer goed structuur en een veelvoud aan personages

De structuur van Schaduw zit goed in elkaar. Na een spannend proloog lezen we chronologisch het verloop van 7 dagen achtereen. Wat sommige anderen meemaken in jaren, dat ervaart de Zukic-familie in 1 lange week vol treurnis en tegenslag. Gelukkig is het niet alleen drama qua gebeurtenissen en omstandigheden. Er is ook genoeg drama onder de personages. Het huwelijk tussen Claire en Ivan komt onder spanning te staan. Er is een koele sfeer ontstaan tussen deze twee. Claire probeert nog een reddingspoging, maar dat mislukt. De 16-jarige Sara struggled op school met haar eigen problemen. Dat geldt ook voor haar zusje Lina en broertje Cas. Het is mooi om te zien dat zij een ontwikkeling doormaken, in hun struggles en tegenslagen. Zo neemt Sara een zeer resolute beslissing, die een grote impact zal hebben. Ook Cas veranderd en Ivan wordt een kant opgetrokken die hij eigenlijk niet wil.

De ellende is groot. De personages hebben ieder zo hun eigen verhaallijn, zo lijkt het. Het zijn er best wat in aantal, als je Mirko en Karel mee telt. Zij worden goed uitgewerkt en zijn zeer divers qua karakters. Desondanks weet Kegels zijn lezer goed mee te nemen, ondanks een klein toevalligheidje of herhaling in gebeurtenissen. Soms kan het verhaal hier en daar wat langdradig zijn, waardoor de spanningsboog zakt. Met name na een derde van het verhaal, is dit aan de orde en dan moeten we nog een hele reis maken naar de finish.

Schaduw is een stevig verhaal, met veel elementen en veel personages. Het verhaal leest als een sportschoen die stevig is dicht geknoopt en waarbij de veters langzaam loswarren. De spanning laat langzaam los en door de hoeveelheid aan gebeurtenissen die maar door sluimeren kan er een klein momentje van verveling ontstaan. Wat makkelijk op te lossen is, door de vibe er in te laten en minder de zijpaadjes te gaan bewandelen.

Waardering 3,5 sterren

Nogmaals; een mooie en stevig verhaal maar miste soms de spanning door de langdradige stukken. Qua thematiek is het erg goed gedaan. Qua opzet heeft het de potentie van een mustread. Helaas zakte het wat in. Het einde maakte het weer helemaal goed.

Schaduw zit heel goed in elkaar, pas maar op in het donker!

Groetjes, Annette Overvoorde Birdy's Boeken