Recensie: Rachel Caine- Heartbreak Bay

Titel: Heartbreak Bay

Auteur: Rachel Caine (R.I.P.)

Uitgeverij: Xander

Uitgave: 14 December 2021

Met dank aan ThrillZone, voor dit leesclub-exemplaar

Met grote vreugde las ik, dat er toch een boek 5 was verschenen van de Stillhouse Lake-serie.. Rachel Caine (1962-2020), may she R.I.P. kon haar fans zo niet achterlaten. Wat een verdrietig moment om te horen dat de auteur was overleden. zeker met zo een succesvolle serie. Het was even wachten, maar hier is dan deel 5. Tevens het sluitstuk. Via de leesclub van ThrillZone mocht ik het lezen.

Heartbreak Bay

Hoofdkarakter Gwen, ooit getrouwd met een seriemoordenaar, probeert haar leventje weer op de rit te krijgen. Dat was ze al eerder van plan, maar de trollen op het internet laten haar maar niet met rust. De groep not-believers lijkt te groeien. Ze had er niets mee te doen. Een aantal mensen klinkt dit nog steeds ongeloofwaardig in de oren. Toch probeert ze door te gaan met Sam en de kids. Haar werk als prive-detective doet haar goed. Samen met Sam en de bijna-volwassen geworden Connor en Lanny is ze gelukkig. Natuurlijk moeten ze altijd waakzaam blijven en scherp zijn. Zo ook in dit boek 5, waar er bij een schietles een man in een auto het gezin erg lang in de gaten houdt. Er volgen brieven en bedreigingen en de toon is gezet. Zijn ze hier nog wel veilig?

Gwen en consorten staan direct op scherp. Wie wil haar gezin iets aandoen is de vraag.

Ook rechercheur Kezia, inmiddels een vriendin van Gwen, komt weer ten tonele. Zij krijgt te maken met een zeer trieste zaak. Een auto te water met daarin 2 zeer jonge kinderen. Kezia heeft voor dit mysterie de hulp nodig van Gwen, die haar dan ook direct te hulp schiet. Een zoektocht naar moeder en ook dader kan beginnen. Als ook de zoektocht naar de nieuwe "volgers" van Gwen.

Rachel Caine hanteert een vlotte schrijfstijl. Juist die stijl geeft een vlotte vibe en even indutten is er niet bij in dit spannende 5e Gwen-verhaal. Zij is en blijft de hoofdpersoon en bijt zich vast in zaken die niet kloppen en/of een gevaar zijn voor haar gezinsleden. Ook al moet ze even afstand van hen nemen. Voor de veiligheid van Sam, Connor en Lanny doet zij alles.

Een golf aan spanning en emoties

Er is veel actie en in no-time zit je in het verhaal dat meerdere verhaallijnen heeft. Wie de eerdere delen gelezen heeft, kent de snelle acties, de spanning en de hogere versnelling waar het verhaal steeds in terecht komt. Het is soms een golf aan emoties, acties en er is veel paniek. Waar is Gwen nog wel veilig...denk je als lezer.

De titel Heartbreak Bay is mooi gevonden. Gwen staat voor een aantal keuzes. Het breekt haar hart dat dit moet. Ze heeft geen keus. Het alternatief is erger. Het lijkt een spel van kat en muis. Ook de dader laat menigeen keuzes maken. Heartbreaking choices. Hij houdt van spelletjes, dat is duidelijk. Of hij dat zelf ook leuk vindt, is de vraag.

Heartbreaking choices

Naarmate het boek vordert, rijst er de vraag: "waar gaat dit verhaal naar toe?" De Caine fans verwachten natuurlijk een flinke big bang. Heartbreak Bay heeft een goed plot maar bijzonder einde. Zo verklap ik niks.

Rachel Caine heeft deze serie mooi afgerond. Ik krijg gelukkig niet de indruk dat een ander het geschreven heeft. De stijl is idem aan de eerdere delen. Opnieuw zijn er veel achtervolgingen, spanning, bedreigingen, vluchtroutes en een politie die opnieuw aangeeft hier niets mee te kunnen. What's new? Dit boek heeft hetzelfde cadans, hetzelfde ritme als de eerdere delen. Soms was het een beetje toevallig of voorspelbaar. Maar ik heb dit boek met veel plezier gelezen!

Waardering 4 sterren

Mooi boek, erg spannend. Mogelijk was ik verwent door de eerdere delen, dat je er meer van zou verwachten. De big bang kwam bij mij niet. Er mistte iets. Maar mijn leeshonger naar dit boek is zeker gestild.

Hartelijke groetjes,