De nachtdienst- Esther Verhoef- De recensie

Titel: De nachtdienst
De auteur: Esther Verhoef
Uitgeverij: Prometheus
Uitgave: Juli 2021

Met dank aan uitgeverij Prometheus, voor dit mooie exemplaar.

Esther Verhoef behoort zeker tot mijn favorieten. Ik heb haar al een paar keer ontmoet, bij een boeklancering. Een fijne schrijfstijl en oplopende spanning, daar houd ik van. Het hoofdkarakter is veelal een vrouw, die op een manier in de problemen beland. De nachtdienst is zo een roman en tevens een dikke aanrader. Lees mee.

Esther Verhoef (1968) is een van de succesvolste auteurs van Nederland. Van haar psychologische thrillers werden meer dan een miljoen exemplaren verkocht. Verhoef won tweemaal de Zilveren Vingerafdruk/ Crimezone Thriller Award, en daarna nog veel meer. Naast haar psychologische standalones schrijft Verhoef ook psychologische actiethrillers onder het pseudoniem Escober, samen met Berry Verhoef. Voor weekblad Margriet verzorgde zij columns.

Verhoef schrijft ook onder het pseudoniem Marique Maas, erotische boeken.  Voor haar in het Engels vertaalde boeken, zoals Lieve Mama/ Mama dear, schrijft zij onder pseudoniem Nova Lee Maier.

De nachtdienst staat nu al hoog in de thrillerlijsten.

Een mysterieuze patiënt verstoort je nachtdienst. Nu ben je nooit meer veilig.

Dierenarts Emma van Eerd woont met haar veertienjarige dochter boven de praktijk. Tijdens een nachtdienst dwingen twee gemaskerde mannen haar een levensreddende operatie uit te voeren op hun zwaargewonde vriend. Emma zet alles op alles, zich er niet van bewust dat dit nog maar het begin is, van veel ellende.

Esther Verhoef staat garant voor spanningen en een doordacht verhaal.

De cover is al duister, een zwarte kat kijkt je aan. De gele ogen kijken dwars door je heen. De titel De nachtdienst past heel goed bij het verhaal. Wat weet de kat wat wij niet weten? Wat gebeurt er tijdens de nachtdienst? Ik ben al nieuwsgierig, is het boek net zo spannend als hij doet geloven?

In de nachtdienst gebeuren er nare en ook zeer vreemde zaken, die het leven van dierenarts Emma flink op zijn kop zetten. Ook haar privéleven wordt hierin meegenomen.

In de vertelperspectief van de 1e persoon maken we direct kennis met Emma; een alleenstaande dertiger met een puberdochter Vegas van 14 jaar. Emma werd zwanger op 19 jaar en besloot alleen voor de baby te zorgen. Sinds een paar weken werkt Emma bij dierenpraktijk De Bosrand. De rustige omgeving zal haar goed moeten doen. Dat is haar ook gegund, maar dan tijdens de nachtdienst gaat de bel. Onder dwang moet zij een operatie uitvoeren op een jonge man. Vegas mag van niks weten. De spanning stijgt en al in het eerste hoofdstuk zit je als lezer op het puntje van je stoel.

Met name door deze aangrijpende gebeurtenis verschijnen er flinke breuklijnen in de moeder-dochter-relatie. Vegas grijpt haar kans om haar vrijheid op te zoeken.

Directe actie en ook slepende spanningsmomenten domineren het boek

In tegenstelling tot eerdere Verhoef-thrillers, valt het gevaar gelijk als een bom naar binnen. Als een bowlingbal slaat dit een groot gat in de levens van Emma en ook Vegas. Dit en de ik-stijl zorgt er voor dat je de angst bijna voelt van Emma. Tevens wil ze haar dochter beschermen. Misschien wel afschermen van het drama, dat volgt als de bel gaat. .

Qua personages zijn Emma en Vegas aan elkaar gewaagd. Emma is hoofdkarakter. Vegas daarentegen heeft ook een groot deel tot haar beschikking. Andere personages verklap ik nog even niet, maar zijn veelzijdig en hebben elk een eigen stevig karakter.

Van Emma haar verhaal switchen we naar haar dochter Vegas. Dit wisselt zich af en geeft meer diepgang en info van deze personages. Vegas maakt een goede ontwikkeling door, wat weer impact heeft op Emma. Door haar dochter krijgt Emma een soort wake-up-call. Halverwege het boek gaan ze elkaar beter begrijpen. Emma blijkt een echte moeder-leeuwin te zijn en Vegas krijg nieuwe inzichten die haar hoop geven. Erg mooi om te lezen.

Natuurlijk zou je veel meer over dit boek kunnen zeggen, maar het moet ook een verrassing blijven. In de fijne schrijfstijl herkende ik Esther Verhoef.  Ze schrijft dit verhaal zo mooi weg. Het leest fijn en voor je het weet zit je in een zeer spannend voorval. Verhoef schrijft vaak een thriller met vrouw als hoofdkarakter;  een vrouw die in de problemen komt. Zo ook hier. Hoe lost Emma dit op? Ik kan je zeggen: stap voor stap met een briljant einde!

Waardering.. 5 sterren

Originaliteit: 5. Het is een levensecht thema. Spanning: 5. De spanning knalt direct het boek in. Echt mooi gedaan. Personages: 5, zijn divers, maar niet teveel, en worden mooi uitgediept voor het verhaal. Schrijfstijl: 5, zeer prettig a la Verhoef. Soms lijkt het alsof ze er een beetje in zit. Leesplezier: 4, het boek leest prettig, maar de nummering van de hoofdstukken loopt gewoon door. In plaats van op een lege pagina te beginnen, wat soms even wat rust geeft in een verhaal. Dit viel op. Plot/ Einde: 5, Alle lijntjes komen tot een mooi geheel aan het einde.

Ik heb genoten van het boek. Het is een dikke aanrader.

De nachtdienst is Verhoef op haar best!

Birdy's Boeken blog