Recensie: Romy Hausmann- Een perfecte dag

Titel: Een perfecte dag

Auteur: Romy Hausmann

Uitgeverij: Harper Collins

Genre: Spanning/ Thriller

Uitgave: 17 augustus 2022

Met dank aan uitgeverij Harper Collins, voor dit recensie-exemplaar.

Bij de titel "Een perfecte dag" denk je mogelijk aan iets moois. Iets fijns, een warm gevoel. Hoofdkarakter Ann had zo een dag. Een mooie dag met haar vader. Ze zaten samen aan tafel te wachten tot het eten werd gebracht. De pizzakoerier moest er toch snel aankomen. Het duurde best lang. Tot daar opeens blauwe zwaailichten verschenen, mensen aan de deur en haar vader moest direct mee. Wat gebeurde daar? Voor Ann eindigde daar een perfecte dag. Het leek op haar laatste dag. De laatste dag van haar leven. Toen alles donker werd.

Romy Hausmann geboren in 1981, is een Duitse schrijver, televisiejournalist en misdaadauteur. Haar thrillerdebuut Dag en Nacht ( Liebes Kind) steeg direct door naar een hoge plaats in de ranglijst voor best verkochte paperbackromans van 2019.Stond kortstondig op nummer 1. In 2019 ontving zij de crime Cologne Award. Daarna volgde Slapeloos (Marta schlaft). Een perfecte dag is haar 3e thriller en vierde boek. Zij woont nu in Stuttgart aan de rand van een groot bos. Wat haar mogelijk inspiratie geeft voor haar spannende boeken.

Spannend is Een perfecte dag zeker. Hoofdkarakter Ann had zo een perfecte dag, wat helaas ruw werd verstoord. Alles wordt dan zwart.

Ann sterft op een donderdag, ze komt heel jammerlijk aan haar einde. Ze ligt op haar rug, haar benen gestrekt haar handen duwt ze trillend op de gapende wond in haar borstkas.

Er is een nieuw spoor naar de seriemoordenaar. Al 13 jaar is men bezig om deze op te pakken, tot vandaag. Het is een 55-jarige man uit Berlijn en hij staat onder verdenking van de moord op diverse jonge meisjes. het is de vader van Ann, die nu 24 jaar is. Haar vader wordt zomaar uit haar leven weggezogen. Haar moeder stierf toen Ann 6 jaar was. Haar wereld stort ineen. het is de ergste dag van haar leven.

Een perfecte dag is een bijzondere thriller en draait om Ann. In de vertelperspectief van de 1e persoon lezen we haar verhaal. Oftewel haar kant van het verhaal. Haar moeder overlijdt als Ann pas 6 jaar is en vanaf dat moment wordt ze door haar vader opgevoed. Hij noemt haar altijd "zijn kevertje". Al vanaf het begin voel je het verdriet bij Ann. Door de ik-stijl komt alles heel dichtbij. Hausmann heeft een aparte stijl van schrijven, die je als lezer direct raakt. Ann voelt bijna of ze dood gaat van verdriet. Haar lieve vader is meegenomen, dat kan toch niet. Er is gelijk sympathie voor Ann. Vragen borrelen er op: heeft zij niets gemerkt? Hoe was haar leven met haar vader? Is hij wel de dader?

Door 3 verhaallijnen komen we meer en meer te weten over Ann, haar jeugd en haar vader. Door het stukje "wij" komen we in het hoofd van een ander persoon terecht. Die de lezer flink op een zijspoor zet. Ten derde zijn er gedeeltes met vragen en antwoorden. Een soort van verhoor is er gaande. In begin nog erg onduidelijk. Hausmann heeft dat goed door, om de lezer zo te verwarren en met haar publiek te spelen.

Emoties zijn bepalend in dit 3e thrillerboek van Hausmann. Daarnaast zijn rode lintjes belangrijk. De lintjes zijn zichtbaar op de plek waar de slachtoffers worden gevonden. Wat een opluchting maar ook veel verdriet geeft. De gebeurtenissen maken veel los bij Ann. In haar zoektocht naar antwoorden komt ze zichzelf veel tegen. Elke emotie die ze ervaart geeft haar een flashback, een herinnering met een bijzondere beschrijving.

In haar reis naar antwoorden ontmoet zij Jacob. Ook Eva speelt een grote rol en binnen no-time overtuigt ze beide karakters er van dat zaken niet kunnen kloppen. Wat benarde situaties geeft met een beklemmende sfeer. De karakters worden goed en duidelijk beschreven, groeien in hun rol als belangrijke secondanten. Hier en daar is het wat onduidelijk, maar dat geeft ook wat grimmigheid aan het geheel. De leeftijd van Ann en de jaartallen die verspringen zorgen soms voor wat "mist" op de lijn en de vraag: klopt dit nu wel.

Deze 3e thriller van Romy Hausmann verloopt anders dan verwacht. De auteur heeft het plot zeer goed overdacht en neemt de lezer er flink tussen. Spanning, mysterie, plottwisten, leugens en bedrog...je vindt het allemaal in deze meeslepende thriller.

Hausmann neemt de lezer mee in een spinnenweb van genoegdoening, misleiding en veel twisted minds!

Gewaardeerd op 4,5 sterren.

Een aanrader voor puzzelaars en liefhebbers van mysterie en veel twists en turns.