Recensie: Lydia van Houten - Jachteiland

Titel: Jachteiland
Auteur: Lydia van Houten
Uitgeverij: Kabook
Uitgave: 11 oktober 2022

Met dank aan uitgeverij Kabook, voor dit vooruitleesexemplaar!

Een rustig eiland, heerlijk afgelegen van de bewoonde wereld. Alice kijkt er naar uit en kan wel wat rust gebruiken. Haar jeugd achtervolgt haar in de nacht, rare dromen zorgen voor veel onrust. Bij Philip is ze in goede handen, als ze haar medicatie slikt komt alles goed, toch?

Jachteiland, het verhaal

Jachteiland is een losstaand verhaal, wat mooi aansluit op de grimmige Mikayla Jackson-serie van Lydia van Houten, die eerder verscheen. Happy Hunters Island is een eilandje tussen Vancouver en Vancouver Island, in British Columbia, Canada. Een mooie plek, met rust, enkele winkels en bar en een uitvaartcentrum. Het uitvaartcentrum staat onder leiding van Philip, de man van Alice. Hij is altijd druk met zijn werk, wat Alice best opmerkelijk vindt. Zijn werk is verboden gebied voor Alice. Als zij meer vreemde dingen ontdekt, gaat ze op onderzoek uit. De rollercoaster gaat dan flink van start. De jacht kan beginnen.

Wordt Alice steeds wakker met nare dromen?

Alice woont nog niet zo lang bij Philip. Een wat statige en bazige man. Hij helpt haar om beter te worden. Daardoor moet ze wel haal pilletjes blijven slikken. In het begin is Alice een labiel en schichtig meisje. Na gesprekken met Dokter Ray over haar steeds terugkomende nare dromen komt ze stap voor stap tot een besef. Ze ontwikkelt zich tot een ware speurneus, met durf en lef. Wat doet denken aan personage Mika uit het vervloekte huis. Alice doet een ontdekking en moet vluchten. Ze kan op niemand meer vertrouwen.

Science fiction, wetenschap en een uitvinding

Al is het een stand-alone, toch doet veel materie herinneren aan "Ruis" en wat er zich daarin afspeelt. Nachtmerries, vreemde zaken die het daglicht niet kunnen verdragen en grote geheimen sieren de pagina's. Wat is waar en wat niet? Wat gebeurt er nu echt? Lydia van Houten neemt de lezer opnieuw mee in een dikke mist en dat is superleuk om mee te maken. De bijzondere karakters maken elkaar flink wat wijs en Alice hopt als een konijntje door het veld om een weg te vinden naar de uitgang. De jagers flink ontwijkend.

Zij hebben King, wij hebben Van Houten!

Gezien de aard van het verhaal en het feit dat Van Houten de lezer meer dan eens in de mist gooit, krijgt het boek een toefje mee van Dr Sleep (oneindige slaap), The Shining (het bloed), Het instituut ( sinister centrum) en mogelijk meer speldenprikjes van Stephen King. Jachteiland gaat dan niet heel ver zoals King in zijn boeken, heeft niet zoveel personages, maar heeft zeker wel het grimmige en bijtende karakter waarbij de lezer soms even moet slikken. Over slikken gesproken: mogelijk blijft de rode wijn nu even staan:)

Jachteiland die zeker los te lezen is past heel mooi in de Mika-serie. Erg mooi gevonden ook. Nieuwe medische snufjes, een beetje weird en koekoek zijn als Jack Nickolson in One Flew over de Cuckoo's nest, hallucinaties met daarna de vraag: wat is nu echt en wat niet? ........kortom het is 1 grote creepshow. De van Houten-fans zullen opnieuw weer smullen van dit boek en van hun stoel af ploffen aan het einde...whatttt!

Jachteiland is one creepshow: flabbergasted & amazing good!

Waardering  5 sterren

Wat een geweldig verhaal, pas wel op voor je hartslag.. Jachteiland is mindblowing. Je moet er gewoon even van bijkomen!