Thriller recensie Missoula- Fedor de Groot

Auteur: Fedor de groot
Uitgeverij: Godijn
Genre: Literaire thriller
Uitgave: Februari 2023

Met dank aan uitgeverij Godijn en auteur Fedor de Groot, voor dit blogtour-recensie exemplaar.

Welke belangen komen eerst?

Als je oom altijd heeft gezegd dat hij in de oorlogsjaren altijd voor de goede kant was, dan geloof je dit natuurlijk. Het is dan geen aanleiding om anders te denken. Wat nu als je er achter komt dat de zaken heel anders liggen, dan ze zijn voorgehouden? Wat doe jij dan?

Missoula

Missoula is een plaats in Montana in de Verenigde staten en is tevens de plek waar er een FBI kantoor staat. Hoofdpersoon Britta Mahler die in de proloog nog in een erg benarde situatie zit, werkt bij de FBI. Zij is gevraagd mee te werken aan een onderzoek. Als cold case expert kunnen ze haar hulp goed gebruiken met een zaak die ook overeenkomsten met vroegere misdaden vertoont. De zoektocht naar de dader valt niet mee en de sporen zijn zeer schaars.

Als 2e verhaallijn heeft Fedor de groot, nog een groter "ding" voor de lezer in petto. Bij een familiebezoek in het huis van haar oom, vindt Britta een dagboek. Het boekje is erg oud en vertelt over de oorlogsjaren. Sinds deze ontdekking lijkt het erop dat iemand haar volgt. Het blijkt dat grote machtige spelers hier achter zitten met zeer geheimzinnige plannen van wereldformaat. Naast deze 2 draadjes is er nog een belangrijke verhaallijn, die met haar privéleven te maken heeft. Flashbacks naar vroeger geven Britta een naar gevoel.

Fedor vond het schrijven een manier van ontspanning

Fedor de Groot zocht een manier om te ontspannen, in een stressvolle tijd. Dit werd schrijven. In 2017 schreef hij korte verhalen. In 2021 volgde zijn thrillerdebuut Sonderho. Zijn 2e thriller Novitsjok volgde in 2022. Als thema koos hij deze keer "de overbevolking van de aarde". CIA-agente Linda Brown staat hierin centraal. Zijn 3e thriller Missoula gaat over "een betere wereld". FBI-agente Britta Mahler heeft hierin de hoofdrol. Net als in boek twee draait hem om wereldmachten en geheime zaken die het daglicht niet kunnen verdragen.

Frida Mahler is een stoere FBI-agente, die in het proloog al veel voor haar kiezen krijgt. Is ze hier eenmaal uit gekomen, dan staan er meer verrassingen te wachten. Toch maakt ze een ontwikkeling door en kiest ze aan het eind haar eigen pad. Sommige ontdekkingen moeten voor haar ook pijnlijk zijn, maar enige emotie daaromtrent is niet echt voelbaar.

Beeldende schrijfstijl, met veel plaatsten en personages

Op een beeldende manier weet Fedor de Groot zijn publiek met zijn schrijfstijl vast te houden. Wie nog niet gewend is aan zijn boeken zal moeten wennen aan de stijl. In het begin lijkt het alsof elk hoofdstuk ergens anders plaatsvindt, met andere karakters. Gaan we dit allemaal nog uit elkaar houden? Van Nigeria, naar 1940, van de VS naar Wassenaar. Wat heeft dit voor samenhang? Fedor de Groot heeft zich goed ingelezen in bepaalde zaken wat betreft oorlogszaken, een geheime genootschap en FBI-zaken. Zoals eerder gezegd kan het in het begin wat onduidelijk zijn, want er komt nogal veel op de lezer af. Veel tekst, gebeurtenissen op verschillende vlakken, ed. Gelukkig gaat dit medio het boek veel beter, als de karakters herkenbaar zijn geworden en ook de verhaallijnen meer worden uitgediept.

Kenmerkend voor dit boek is dat elke scene/ hoofdstuk over een ander karakter gaat, zoals in een film. Om dit in een boek te volgen is even een ander verhaal. Het gaat van de hak op de tak. Niet heel vloeiend. Dat is wennen.

Missoula is mijn eerste kennismaking met de boeken van Fedor de Groot. Hij heeft het zich niet makkelijk gemaakt, met de materie in dit boek. Het is ook wat veel allemaal. Soms is "Less is more" ook een optie. Het moet namelijk voor de lezer te behappen zijn. Thema's als: oorlog, familiebanden, verraad, geheimen en staatsbelangen komen voorbij. En dit is nog maar een kleine greep. Om alles in begin te volgen, heb ik dingen ook moeten opschrijven om terug te lezen. Missoula is een mooi verhaal, wel een complex verhaal, dat halverwege pas lekker op gang komt. Dan kom je in de flow en wil je graag doorlezen.

Waardering  3,5 sterren

Missoula is complex, heeft veel personages op diverse plekken, waardoor het in begin niet fijn leest. Eenmaal op gang gekomen is het een soort van film waarin je terecht komt.

Missoula is een bijzonder verhaal met meerdere lagen, die soms te divers en complex zijn om erbij te blijven.