Recensie De vrouwen van het Grand Hotel- Ruth Kvarnstrom-Jones

Titel: De vrouwen van het Grand Hotel

Auteur: Ruth Kvarnstrom-Jones

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff

Genre: historische roman/ feelgood

Uitgave: Juni 2024

Met dank aan: @Ilonaslevenbijls & uitgeverij Luitingh-Sijthoff, voor dit buddyread-leesclub-exemplaar.

Deze buddyread werd georganiseerd door Ilona van uitgeverij LS. Het boek zag et al prachtig uit. Dus ja, ik gaf mij op. Gisteren, maandagavond 8 juli, was de live leesclub via Zoom. Het was heel gezellig, met al die buddyreaders. Om en nabij zo een veertig dames. Jaa, echt he. En dit boek gaat over de vrouwen van het Grand Hotel. Hoe cool is dat!

De achttienjarige Ottilia Ekman arriveert in de grote stad om te beginnen als hoofdroomservice in het fameuze Grand Hôtel. Ze neemt afscheid van haar familie. Het Grand Hotel heeft een nieuwe directeur; een vrouw, Wilhelmina Skogh. Ottilia is onder de indruk van Wilhelmina. Een vrouw aan het hoofd van zo’n hotel, daar wil ze graag werken. Al vindt het ook zijn tegenstanders. Ottilia moet zich staande houden in deze "nieuwe" fase van het hotel. Waar de vrouwen zich ontwikkelen en opkomen voor zichzelf.

De cover is mooi van kleur. Zacht blauw, creme en lichtbruin sieren het kaft. Daarop zien we een mooi gebouw, imposant qua bouw. Vooraan rijdt een paardetram richting het gebouw  dat Grand Hotel heet. De titel "De vrouwen van het Grand Hotel", maken al erg nieuwsgierig.

~Het Grand Hotel. Het fraaiste establissement van Noord-Europa. De parel in de kroon van Stockholm. En zij kon het weten, want ze had er in 1874 een jaar gewerkt toen het hotel net open was. Ze glimlachte in het donker.~

Het eerste deel van de Parels van Stockholm-serie begint met een bestuursvergadering. Het is dan december 1901. Het hotel staat er financieel slecht voor. Zodra Wilhelmina Skogh dit hoort, krijgt ze een idee. Een plan ontvouwt zich. Ze wordt de nieuwe directeur. Ottilia ziet mevrouw Skogh als haar voorbeeld en vertrekt ook naar Stockholm. Zij wordt hoofd Roomservice. Haar voorganger was een man en ook de bediening van de roomservice waren hiervoor altijd mannen.  De veranderingen zetten wat voeten in de aarde, maar maken het hotel weer aantrekkelijk.

Internationale doorbraak

De auteur Ruth Kvarnstrom-Jones, 62 jaar,  groeide op in Engeland en woont al 40 jaar in Stockholm. Dit is haar vierde boek. Tevens haar internationale doorbraak. Voor dit verhaal neemt Ruth Kvarnstrom-Jones de lezer mee naar het Stockholm van vroeger. Naar het jaar 1901 om precies te zijn. In die tijd waren de mannen- en vrouwentaken nog niet gelijk. Zeker niet in het Grand Hotel. De auteur gebruikt een zeer fijne en meeslepende schrijfstijl. In de vertelperspectief van de derde persoon neemt ze ons mee het spannende hotelleven in van 1901 tot 1910. Met name door de nieuwe vrouwelijke directeur en ook door haar rechterhand Ottilia gaat er een nieuwe frisse wind door het hotel. Dames krijgen dezelfde rollen als de mannen en ontwikkelen zich. Qua tijd en personages waan je je heel even in de serie Downton Abbye. Echter het Grand Hotel pakt door qua ontwikkeling van de vrouw. Dat is erg mooi om te zien. Ottilia is goed voor haar personeel en dat zorgt voor een zeer goede onderlinge band. Elk personage heeft zo haar verhaal en dat zijn er nogal wat. De uitvoerige en ook meeslepende vertellingen beslaan een aantal jaren, waardoor een dik boek ontstaat van meer dan vierhonderd pagina's.

Deze historische roman met veel feelgood-momenten zal veel lezers positief verrassen!!

Op waarheid berust

Wat leuk is aan dit boek is het feit dat het hotel echt bestaat en is opgericht in 1874. De Franse chef-kok Regis Cardier richtte het eerste Zweedse hotel op, dat kon concurreren met andere beroemde hotels in Europa. De hand van Carsier is nog te merken in de gastenservice. Het eerste Nobelprijsbanket vond er plaats in 1901, het majestueuze deel -de Grand Royal- werd geopend in 1909 inclusief de wintertuin. Dit is ontstaan door de mooie plannen van Wilhelmina Skogh, de directeur van die tijd.

Waardering  4 sterren

Dit boek is geweldig van cover en idem dito aan zijn inhoud. Het is een dikkerd met zijn 476 bladzijden. Er zijn veel personages met al hun eigen verhaallijnen en tot mijn grote verrassing is dit goed te volgen. De beschrijvingen en details waren soms wat veel. Ik geef het daarom 4 dikke sterren.

Groetjes  Annette