Recensie Buddyread: Mama huilt harder-Leslie Keijzer

Titel: Mama huilt harder

Auteur: Leslie Keijzer

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff

Genre: Biografie

Uitgave: Mei 2024

Met dank aan @ilonaslevenbijls en uitgeverij Luitingh-Sijthoff.

De meeste moeders zijn blij na de bevalling van hun kind. Echter...10% van de moeders krijgt te maken met een postnatale depressie. Dat is superheftig. Leslie Keijzer, bekend van de serie Gooische meisjes, heeft er een boek over geschreven. Zij kreeg twee kids en maakte het twee keer mee. Zo verdrietig. Veel moeders zullen hier herkenning in vinden. Kijk mee!

~Koken? Daar ben ik de hele dag mee bezig. Dat ik moet opstaan en naar de keuken moet lopen  een pan pakken, water erin. Dat ik kan doodgaan waar ik sta. Misschien laat ik een pan kokend water over mijn kinderen vallen. Wat moet ik dan doen? Ze onder de koude douche zetten? ~

Leslie Keijzer is 33 jaar en groeide op in het Gooi. Ze werd bekend als deelnemer aan de serie Gooische Meisjes in 2008. Nu bijna 15 jaar later keert ze terug, met de succesvolle Videoland-serie Gooische Moeders. Ze runt een succesvol instagramaccount en woont met man en 2 zoontjes in Amstelveen.

Wat velen niet wisten gedurende de series, is dat zij na de geboorte van haar twee kinderen zich niet goed voelde. Neerslachtige momenten en zeer angstige gevoelens vulden haar dagen. Op het dieptepunt durfde ze zelfs niet meer naar buiten. Leslie Keijzer heeft dit een tijd voor zichzelf gehouden, maar vond het nu tijd om deze nare ervaringen via een boek naar buiten te brengen.

Mama huilt harder, twee kinderen , twee depressies

Zwanger zijn en moeder worden zou een mooie tijd moeten zijn. Een dikke roze wolk waarbij alles mooi is en ook alles goed gaat. Tenminste dat zeggen er velen op straat of op social media. Mooie foto's sieren de pagina's. Ook die van Leslie Keijzer, bekend van tv. Maar achter het stoere gezicht van Leslie schuilt heel wat anders. Zij heeft heel veel meegemaakt en schrijft hierover een autobiografisch verhaal. Een verhaal wat veel vrouwen zullen herkennen. Met een thema waar niet altijd over wordt gepraat, namelijk een postnatale (post partum) depressie. Een depressie bij de moeder na de bevalling.

Zoals gezegd heeft Leslie heel wat meegemaakt. Als zij 13 jaar is gaan haar ouders scheiden en uit elkaar. Ieder zijn eigen weg. De relatie met haar moeder is stroef. Leslie en haar zusje gaan dan uiteindelijk bij hun vader wonen. Vanaf dat moment is het leven een feestje, gaat ze uit en maakt ze lol. Als ze meedoet met Gooische Meisjes in de Jungle, ontmoet ze Goof. Hij is de liefde van haar leven. Ze hebben het leuks samen en Leslie wordt zwanger van Moises. Na de geboorte die ze vreselijk vond, wordt Leslie erg neerslachtig.

Tijdens mijn depressie had het vast geholpen als ik even was geknuffeld, maar ik kon het niet goed toelaten. Ik dacht: "ik zit al zo gevangen in mijn lijf, als iemand dat lijf dan ook nog eens vasthoudt, zit ik helemaal klem

In het boek Mama Huilt Harder lezen we over Leslie en wat zij allemaal meemaakt. In de vertelperspectief van de eerste persoon vertelt zij op een eerlijke en ook een niet te zware manier over haar tijd na de bevalling van haar eerste zoon Moises. Terwijl zij het mentaal heel erg zwaar had, draaide de wereld gewoon door. Mensen gingen naar het werk, ook haar man Goof. Zij zat thuis en had totaal geen moed om maar iets op te pakken. Angst en verstikking bleven maar in haar hoofd rond draaien. Door op een manier een pokerface op te zetten tijden de seriedagen van Gooische Meisjes was dit ook niet zichbaar. Misschien alleen voor echte intimi. Na tips van velen ging zij naar de huisarts, maar bezocht ook andere therapeuten. Het opvallende aan dit verhaal is dat blijkbaar geen ene expert zag dat het om wat meer ging dan alleen maar stress-momentjes!

Leslie Keijzer laat met haar verhaal mama huilt harder zien, dat het moederschap niet altijd over rozen gaat. Ze is zo eerlijk om dit toe te geven en om op een meeslepende manier dit zo te beschrijven, dat vele moeders hier herkenning in zullen vinden. Zij zullen zich verbonden voelen met haar als moeder die het heel zwaar heeft gehad, zoekende naar oplossingen. En dit jarenlang niet gericht kreeg. Na jaren struggelen en na de geboorte van haar tweede kind kwam het hoge woord er juit: ze had 2x een postnatale depressie. Eindelijk kon Leslie weer opkrabbelen en genieten van alles om haar heen.

Waardering  5 sterren.

Dit bijzondere en bovendien ze eerlijke verhaal, opgeschreven door BN-er Leslie Keijzer is een aanrader voor vele vrouwen. Zij zullen hier herkenning en bovenal veel kracht uit halen. Het is een echte mustread!!

Vele vrouwen zullen hier herkenning en kracht uit halen. Een echte mustread!

groetjes, Annette