Recensie- Marie-Jose Verweij - Met onbedachte rade -

Titel: Met onbedachte rade

Auteur: Marie-José Verweij

Uitgeverij: Davey Jones Publishing

Uitgave: September 2021

Nog steeds komt het voor: kindermishandeling in diverse vormen. Hoe erg ook. Marie José Verweij schreef een indrukwekkende thriller over dit thema. Kijk je mee.

Marie-José Verweij (1986) is naast thrillerschrijfster freelance copywriter. Onder de vlag Verweij Copywriting schrijft ze webteksten, blogs en persberichten voor bedrijven. Daarnaast heeft ze een vaste column gehad in het Alphens Nieuwsblad. Naast het schrijven van creatieve en commerciële teksten, werkte ze aan haar eerste boek, die in 2021 verscheen.

De inhoud van het boek

Eef is op jonge leeftijd betrokken bij de dood van haar zusje, Kiki. In haar jeugd gaat ze gebukt onder een immens schuldgevoel en leeft ze in een verscheurd gezin. Als ze volwassen is, begint ze in twijfel te trekken of de dood van Kiki haar echt valt aan te rekenen. Ze gaat op onderzoek uit in Toscane, waar Kiki stierf, en komt tot een onthullende ontdekking.

De elementen zijn hard, triest en gevoelig.

Bij de start van het verhaal, Eef hoort knak en breekt haar kleine teen, was ik niet direct overtuigd. Hoor je echt knak? afijn..snel verder lezen. Eef is op weg naar een plek om iets voor haar kleine zusje te gaan zoeken. Haar lieve kleine zusje die er niet meer is, zo blijkt. Elk jaar gaat zij met haar ouders naar de begraafplaats waar Kiki is begraven. Alweer 8 jaar geleden. Eef was toen 7.

In het hoofdstuk dat volgt zitten we in het "nu". De grote Eef van nu worstelt met diverse psychische zaken. Auteur Marie Jo's Verweij heeft onverwerkte trauma's als 1 van de thema's gebruikt voor deze thriller. En hoe.

Karakter Eef is de hoofdpersoon in dit verhaal. Een verhaal met 2 paden. De kleine Eef en de grote Eef. Wisselend komen deze verschillende Eefjes aan bod. Grote Eef struggled met veel pijnlijke zaken. Nu haar moeder 75 jaar wordt gaat ze bij haar op bezoek. Ze hoopt op antwoorden. Antwoorden op zaken die haar pijn kan verzachten. Zodat het misschien een plekje kan krijgen.

Bij het lezen van dit boek, gaan de thema's als een pijl door mij heen. Het raakt me, als lezer. Toch lees ik door. Want wat kan Marie José dat allemaal mooi verwoorden.  Hoe pijnlijk de materie ook is.

Meegaan in de wereld van kleine Eef.

In de vertelperspectief van de ik-persoon gaan we helemaal mee in de wereld van de jonge Eef. Met haar moeder, vader en zusje Kiki. Het is soms even zoeken in welke tijd je zit, want het staat niet bovenaan de hoofdstukken. Zo blijf je er goed bij, als lezer. Je voelt bijna aan wat Eef moet doorstaan. De verhalen van jong Eefje maken snel duidelijk hoe het haar leven heeft gevormd. Het schuldgevoel van het overlijden van Kiki volgt haar dagelijks als een schaduw. De spanning gaat onderhuids zitten, stap voor stap worden dingen duidelijker. Meer en meer zou je dr moeder iets willen aandoen. ( echt he!). Meer en meer raak je als lezer bijna gefrustreerd dat anderen niets doen.

Marie José Verweij is vast nog bezig met boek 2, dat moet haast wel Want dit is zo een meeslepend verhaal. En ook triest. Van deze auteur wil je gewoon meer gaan lezen.

Waardering  4 dikke sterren

De cover en titel vond ik minder mooi. Ik begrijp de titel niet echt. Het woord "onbedacht" vind ik ook niet in het woordenboek. De geknakte teen begreep ik ook niet. Maar goed, een kniesoor die daar weer op let :)

Met onbedachte rade is een meeslepend en triest verhaal, met een goede afloop. Gelukkig maar!