Zijn recensies en het geven van sterren wel zo functioneel?

Ik zie de laatste tijd weer veel facebook-items in leesgroepen oppoppen, met vragen als: moeten we nog doorgaan met sterren? Of is een recensie alleen al voldoende? Daarbij geven veel lezers aan:

A. Niet naar reviews te kijken

B. Een recensie is persoonlijk en dus niet belangrijk.

C. De flaptekst is belangrijker voor het aankoopmoment.

Tja, en daar gaan toch veel kansen verloren en ik denk dat niet iedereen daarin volledig is. Kijk mee.

De waarde van een mening

Als we het even breed bekijken, is een boek een product. Een auteur heeft heeft hier flink wat tijd in gestoken om zijn nieuwste boekenkind de wereld in te "gooien" . Dat gaat niet vanzelf.  Een goede uitgeverij, redactie en ook marketing zijn van urgent belang. Samen maken zij een succesvol boek. Eigenlijk missen we nog een partij: de proefpersonen die dit product alvast mogen testen voor gebruik.

Testen is belangrijk

Het testen van een product is een belangrijke fase. Er kan nog van alles worden aangepast, mocht er iets niet werken. Of niet juist zijn. Daarom worden er testen gedaan. Met daarbij een resultaat. Een eerste bevinding

Vroeger werkte ik in de vakantie buj de Consumentenbond. Door het sturen en verwerken van enquêtes kreeg men een indruk over een artikel. Door het  testen van producten kreeg je een rapportage. Een testrapport van de Consumentenbond is erg belangrijk. Voordat je een aankoop doet, wil je toch meer weten van dit product. Daarnaast kan je op google kijken waar je het kan kopen en of de verkoper en/ of verkoopsite wel legaal bezig is. Ook kan je kijken naar de reviews. Wat vinden de meeste mensen ervan? De meeste mensen geven een mening en aantal sterren. Hiervan ontstaat het gemiddelde. Al blijft het een persoonlijke mening, al die reacties samen zijn erg belangrijk. Voor mede-kopers en ook voor de verkoper. Het geeft een signaal af.

Reviews

Als ik een nieuw artikel koop, kijk ik altijd naar "waar" ik het kan kopen en de reviews. Staan er veel nare ervaringen of weinig sterren, dan kijk ik verder. Zo werkt het nu eenmaal. En dat is ook goed. Laatst had ik mijn huiswerk minder goed gedaan, en ontving ik de kat in de zak. Een mooie honden badjas bleek een soort neppert te zijn, die via dropshipping uit Azie kwam. Het was meer een soort handdoek met riem...wie bedenkt zoiets? Voor een hond?  Ik had toch goed gekeken? En wel bij dat blauwe vriendje. Het bleek een externe verkoper.. de reviews stonden er vanwege het merkjasje. Het item was niet het gekozen badjasje. Kijk, zo word je ook weer genept. 😪😪🥱🥱. Al heb je toch je best gedaan.

Maar goed, terug naar 'boeken'. Met nog even de vermelding dat ook het ziekenhuis en ook de fysio mij vroeg om een enquete/ review in te vullen. Zelfs de zorgverzekeraars zitten hier op te wachten. Ongelofelijk!!

Okay, back to the books.

Als je dit zo in zijn geheel bekijkt, is een boek dus niets meer dan een product dat gelanceerd wordt. Waarvoor een soort van testgroep wordt geformeerd en daar komen resultaten uit. Zo heb je proeflezers, die geven een mening met kleine kritieke punten. Want je mag aannemen dat de redacteur hier al naar gekeken heeft. Dan heb je vooruitlezers, zij geven een eerste indruk van het 'gerealiseerde' boek, voor publicatiedatum. Is het boek eenmaal uitgekomen, dan mogen een aantal boekbloggers en (hobby)recensenten dit gaan lezen in ruil voor een recensie. Een steraanduiding geeft dan in notendop aan, wat het boek voor hen heeft betekend.

Nu lees ik dat sommigen zeggen: "ik lees geen recensies", maar dat betekent nog niet dat recensies niet belangrijk zijn. Integendeel zelfs. Voor de boekenmarkt, de uitgeverij en ook voor veel lezers is het zeker wel van belang. Het geeft een indruk van het verhaal, qua opbouw, plot, schrijfstijl en ook psychologie. Tevens geeft het een eerste indruk van de blauwprint van de auteur.

Bookfluencer

Gezien er diverse auteurs zijn, met en zonder eerdere ervaring, zo zijn boeken ook divers en ook die kunnen kwalitatief anders zijn. Hoe dit komt laat ik even buiten schot, maar denk aan factoren als: budget, de uitgeverij en/of zelf uitbrengen, een grote campagne ja of nee, ed. Recensies kunnen een boek een stapje de wereld in helpen. Als bookblogger die recensies schrijft, ben ik dus ook een beetje een bookfluencer. Ik lanceer mijn boekervaring de wereld in en probeer anderen ook aan het lezen te krijgen. Tevens geef ik zelf de startende auteurs een "stermomentje"op mijn blog. Even een momentje aandacht, de focus leggen op dat boek. Dat vinden de beginnende auteur erg leuk, en als het verhaal ook echt goed is, verdienen zij het ook. Ok, ik hoor je denken: "ja, maar wat jij vind, vind ik niet" Klopt helemaal, het blijft persoonlijk, maar dat geldt voor meer dingen. Maar als geoefende veellezer heb ik wel een klein beetje verstand van. Dat dus!

Met dit alles zie ik zeker nog de noodzaak in van het geven van sterren. Want zonder de sterren bij een boek, en MET de recensie van een AI gaat het niet helemaal goed...denk ik zo. Al vrees ik met grote vrezen.

Klik hier, voor mijn eerdere item, over het geven van sterren & mijn eigen sterrenstelsel.

Hartelijke groetjes,
Annette - Birdy's Boeken 📚