Recensie Roman: Gedwongen- Thea van Bodegraven- Boonstra

Titel: Gedwongen

Auteur: Thea Bodegraven- Boonstra

Uitgeverij: Droomvallei

Genre: Roman

Uitgave: 18 oktober 2023

Met dank aan uitgeverij Droomvallei, voor het winnen van dit boek.

Uitgeverij Droomvallei ken ik al een tijd, zij geven boeken uit met bijzondere verhalen en thema's. Esther van de Ham is de eigenaar, zij is veelzijdig en een bezig bijtje. Ze illustreert, geeft tekenles en met de nieuwe app 'Heartbeat' brengt zij auteurs en recensenten -oftewel Droomvallei booklovers- bij elkaar op een online platform.

Auteur Thea Bodegraven was voor mij nieuw. Via een winactie op Heartbeat won ik dit boek. Kijk mee!

Thea van Bodegraven (51) leefde achttien jaar lang in angst. Haar partner heeft een dwangstoornis. Door zijn constante behoefte aan bevestiging en goedkeuring, had Thea een dagtaak aan hem geruststellen. Dat dat het eerder erger dan beter maakte, ontdekte ze toen ze een opleiding ging doen. Ze schreef een boek over hoe je iemand die dichtbij je staat en een dwangstoornis heeft, wel kan helpen. ( bron: eo.nl)

Kim en Twan leiden een fijn leven. Samen met hun twee kinderen zijn ze net terug van een heerlijke vakantie en klaar om het normale leven weer op te pakken. Ze zijn al 15 jaar getrouwd. Totdat Twan vreemde dingen gaat doen. De auto moet steeds gepoetst, schoenen uit bij de deur en dagelijks de grond dweilen...de huisgenoten worden er kriegel van. Twan ontkent dat er iets aan de hand is met hem en Kim gaat steeds meer aan zichzelf twijfelen en zoekt hulp. Want ze laat zich dwingen door Twan, zelfs als hij niet in de buurt is. Ze moet iets doen, ook voor de kinderen.

"Niet door de Blauwlaan rijden. Schoenen direct uit thuis bij hinnenkomst. Daarna direct handen wassen. "

De cover is licht van tint, met een dansende figuur, klein afgebeeld. Ze heeft een zwarte jurk aan en haar pumps liggen in het zand. Gezien de lichte tint, komt het zware thema hiermee nog niet ten uiting. Dus de nieuwsgierigheid stijgt.

Bij het openslaan van het boek vind je een tekening van de woonwijk van Kim en een stukje uit de krant over een overleden hond. Dit is belangrijk voor het verhaal.

In Gedwongen maken we kennis met Kim en Twan. Kim en Twan (achternaam onbekend) kennen elkaar al heel lang en zijn vijftien jaar getrouwd. Kim werkt in een apotheek en Twan is sinds een half jaar teamleider. Al is Kim de hoofdpersoon in dit psychologisch drama, draait het vooral om Twan. Beide zijn heerlijk met het gezin op vakantie geweest. Op de laatste vakantiedag doen ze nog een drankje en bemerk je al een bepaalde wrijving. Het is misschien licht merkbaar, maar het ontwikkelt zich in een benauwde sfeer tussen Kim en Twan. Je zou hijna tegen Kim willen zeggen: "he Kim, kom op meid!" Dit komt doordat ze niet voor zichzelf opkomt als zij bij Twan is. Twan ontwikkelt zich tot een naar personage. Hij heeft een dwangneurose en dit heeft grote impact in het gezin.

Gedwongen gaat over een stoornis die grote impact heeft voor de directe omgeving. Langzaam aan sluipt dit monster het leven binnen van Kim en Twan. Auteur Thea van Bodegraven heeft een bijzonder verhaal geschreven. Het leest, qua stijl, makkelijk weg en is daarom goed te volgen. In begin is er al wat spanning te bespeuren. Met name tussen het echtpaar. Als lezer denk je dan: 'tjonge jonge, wat een geneuzel. Die controle-vragen van Twan en dat gedoe met die routes'. Daarna vlakt het spanningsboogje iets af, met hier en daar wat langdradigheid. Echter denk je als lezer nog, wat een vervelende kwast, die Twan. Dan komt later het inzicht dat dit gedrag ook niet helemaal acceptabel is en dat dit een reden heeft. Tot het bijna helemaal fout loopt.

Gedwongen is een bijzonder psychologisch drama, vol liefde en ook pijn. Met een maatschappelijk thema dat vaker voorkomt dan je zou denken. Het is een bijzonder verhaal met soms wat langdradige of eentonige stukken. Dit heeft te maken met de lange aanloop naar de climax. De rode draad is Twan en is die is mooi uitgewerkt.

Waardering  ⭐️⭐️⭐️⭐️