Recensie Boekverfilming: Lain Reid -Foe

Ik zag een bijzondere film. Het blijkt een boekverfilming te zijn. Kijk je mee?

Foe is een Australisch-Amerikaanse psychologische thriller-sciencefictionfilm uit 2023, geregisseerd door Garth Davis, naar een scenario dat hij samen met Iain Reid schreef, gebaseerd op Reid's gelijknamige roman uit 2018.

Nu te zien op Amazon Prime. Met in de hoofdrollen: Saoirse Ronan die personage Henrietta speelt. En Paul Mescal die haar man Junior speelt. De opnames begonnen in januari 2022 in Melbourne en werden afgerond in april 2022. In Zuid-Australië .  Op 6 oktober 2023 werd Foe uitgebracht in de Verenigde Staten.

Foe, vrij vertaald als: 'vijand', is een bewerking van een gelijknamige roman van Iain Reid, en draait om een ​​getrouwd stel uit het Midwesten in het jaar 2065, levend in een desolate omgeving die wordt geteisterd door tientallen jaren van klimaatverandering, terwijl een vreemdeling hen de kans biedt om hun eigen toekomst te veranderen, van de mensheid.

Saoirse Ronan,  Paul Mescal en LaKeith Stanfield hebben de hoofdrollen in Foe, een bewerking van de bestverkochte sciencefictionroman van Iain Reid

Regisseur Garth Davis was op zoek naar iets op het gebied van sciencefiction, het stond altijd op zijn bucketlist, en ook om materiaal te vinden waarmee hij een acteursstuk kon maken met een 'Cassavetiaans prestatieniveau'. (net als de acteur John Cassavetes).  Zo vertelde Davis aan Deadline.  Hij had Foe gelezen en kon het niet wegleggen. Het is ongelooflijk spannend, zeer ontroerend en gaat op een zeer gegronde manier over sciencefiction, die aansprak waar we als samenleving naartoe gaan, waarbij veel van de vragen die we allemaal hebben op een diepgaande manier worden onderzocht. En het liefdesverhaal brak zijn hart, dit verhaal over zelfbeschikking, vechten voor de dingen die het kostbaarst zijn in ieders leven, en het publiek eraan herinneren dat deze tijd die we hier hebben kostbaar is en dat de manier waarop we met elkaar omgaan de manier is waarop we  de planeet moeten behandelen.

Kijkervaring

Foe heeft een mooie intro en filmmuziek. We zien een droog en dor landschap, een huis en verder veel vergezichten. Twee personen zijn aanwezig bij het huis. Het zijn Hen en Junior. Ze wonen er al een tijd. De sfeer is rustig, het tempo ligt laag. Hen en Junior houden van elkaar. Het leven is hard en soms saai. De personages houden de aandacht van de  kijker vast. Als er een auto langskomt zijn ze op hun hoede. Het is iemand van de overheid, hij heeft het stel iets te vertellen. Junior moet over een tijdje mee, ' in dienst', zeg maar. Dat vindt Hen niet zo een leuk vooruitzicht. Dit heeft veel impact in hun leventje.

Saoirse Ronan (1994) is een bekende uit eerdere films. Zij is Ierse en was kindacteur. Zij speelde in Atonement en The lovely bones. Persoonlijk vind ik haar zeer goed acteren in de film Foe. Ook Paul Mescal die Junior speelt zijn rol goed. Met veel gevoel. Ze willen elkaar niet kwijt. Toch zijn er naast de meeslepende scenes ook wat langdradige en soms bijna saaie stukken te bemerken. De lezer moet veel geduld hebben om te komen tot de climax van de film. Daardoor krijgt het minder kracht, wat goed wordt gemaakt aan het eind.

Waardering: cijfer 6

De eerste helft is prachtig. Mooie scenes, mooie omgeving. Daarna wordt het enigszins wat eentonig. Het eind is vreemd, maar maakt veel goed. Mogelijk is het boek wat beter.

Groetjes Annette