Thriller Recensie: De nieuwkomer - Martine Kamphuis

Titel:  De nieuwkomer
Auteur: Martine Kamphuis
Uitgeverij: De Crime Compagnie
Genre: Spanning, Thriller
Uitgave: Maart 2024

Met dank aan: Vrouwenthrillers.nl & uitgeverij De Crime Compagnie voor dit recensie-exemplaar.

Via een winactie op de website van Vrouwenthrillers.nl won ik dit ebook. Ik keek er al erg naar uit, gezien Martine Kamphuis eerder de prachtige WP-serie schreef. Met als hoofdkarakter Wynona Post, vandaar de letters WP. Zij is psychologe en in het derde deel "Zondebok" werd zij gevraagd om forensisch onderzoek te doen. Het was erg jammer afscheid te moeten nemen van WP. Maar wat schept mijn verbazing: WP komt langs in De nieuwkomer, hoe mooi is dat!

De Kliniek & De Nieuwkomer

Na haar artsexamen neemt de jonge Sanne Molenaar een baan aan in een tbs-kliniek in Rotterdam. Ze moet nog veel leren en ook ervaring opdoen. Maar al gauw komt ze in een gevaarlijke situatie terecht. Sommige collega's mogen haar graag en anderen lijken zelf wel op een TBS-patient. Intimidatie en machtsspelletjes lijken de dagen te vullen en Sanne zit hier middenin, tot het bijna helemaal fout gaat.

In De nieuwkomer, een spannend verhaal die je al in het proloog de luchtpijp dicht klemt, is Sanne nu alweer 8 maanden werkzaam. Ze is basisarts en kan het heel goed vinden met het afdelingshoofd Karel. Hij is precies de goede mentor voor haar. Echter...Karel is er nog maar tijdelijk, want eigenlijk is hij met pensioen. Zodra de nieuwe vervanger er is, zal hij weer vertrekken. Via een ontmoeting met WP (jawel, die uit de eerdere serie!), treed Annabella aan. Zij houdt er een geheel ander regime op na. Ze kijkt anders tegen zaken aan, wat in druist tegen Sanne haar opvattingen en ook die van Karel. Met als reactie, dat er opnieuw gevaarlijke situaties ontstaan met een groot drama als gevolg.

De nieuwkomer begint al direct met een hoog spanningsgehalte, waarbij Sanne flink klem komt te zitten. In een tbs-kliniek is het altijd uitkijken en ook om je heen kijken. Maar de vraag blijft: wie kan je vertrouwen. Een aantal tbs-ers hebben het op Sanne gemunt. Tenminste zo lijkt het. Als Sanne dit wil aankaarten bij de leidinggevenden, gaan ze hier niet op in. Het is dus aan Sanne om dit "gedoe" te omzeilen, maar de karakters zijn zeer divers en voor je het weet krijgen manipulatie en machtsmisbruik de overhand. Als mini-speurneus kan Sanne de verleiding niet weerstaan om dieper in te gaan op bepaalde zaken die spelen. Zeker als haar voorgaand afdelingshoofd zomaar verdwijnt. Zeker vanaf dat moment wil Sanne deze raadselachtige puzzel zeker oplossen.

De interessante twist aan het geheel is de ontmoeting met WP. Dit geeft voor de Kamphuis-fans een heerlijk "oh ja!" momentje. De terugkeer naar Ouddorp kan dit ook veroorzaken. Het is heel mooi hoe de auteur Martine Kamphuis dit zo met elkaar heeft verbonden. Ook hoe zij de lezer weet te bespelen met de plottwisten en zij-ingangen. Wie heeft nu wat gedaan en waarom? Dat is de rode draad door het boek. Terwijl de beklemmende spanning in het verhaal blijft daar op die tbs-kliniek, komt Sanne langzaam maar zeker tot alle antwoorden. Al zijn de laatste twee puzzelstukjes wel een beetje makkelijk aangereikt. Een klein minpuntje.

De nieuwkomer is zeer beklemmend en mysterieus. Hoofdkarakter Sanne Molenaar krijgt het opnieuw flink te verduren in de Rotterdamse tbs-kliniek. Een ander zou mogelijk hard weglopen, maar Sanne bijt zich vast in alle raadsels tot ze allemaal opgelost zijn. Bijna gaat dit ten koste van haar nieuwe relatie, maar ook dat krijgt een muizenstaartje.

Waardering 4 sterren

Zeer spannend en superleuk dit tweede boek met Sanne. Alleen de laatste twee puzzelstukjes zijn wel erg makkelijk en/of ver gezocht. Dat kostte helaas 1 ster.