Recensie Blogtour Onderstroom - Linda Jansma

Titel: Onderstroom

Auteur: Linda Jansma

Uitgeverij: De Crime Compagnie

Uitgave: 21 Maart 2024

Met dank aan Vrouwenthrillers.nl & uitgeverij De Crime Compagnie voor dit blogtour-exemplaar!

Linda Jansma (geboren in 1967) heeft al vele titels op haar naam staan. Zij schrijft psychologische thrillers met een maatschappelijk thema. Zij schrijft met een vlotte stijl en je kan veel van haar boeken typeren als "filmisch geschreven". Veel van de verhalen zie je als het ware aan je ogen voorbij komen. Met nauwkeurige details. Levensecht.

Als groot fan van Linda Jansma geef ik hierbij mijn leeservaring. Op mijn blogtourdag. Kijk mee!

Hester van Oosterom heeft een zware tijd achter de rug. Twee jaar geleden overleed haar jongste dochter Insa. Zij werd gevonden in het water. Dit heeft zo een grote impact gehad in het leven van Hester, Geldof en de twee andere kinderen, dat het huwelijk is gestrand. Bij ieder gezinslid heeft het zijn sporen achtergelaten. Zeker ook bij het andere personeel. De zeilschool van Hester raakt in zwaar weer, maar toch zet Hester haar schouders er weer onder. De klandizie komt weer op gang en Hester en ook haar young adult-kinderen Jort en Silke hebben er weer zin in om de kinderen op de zeilschool te begeleiden. Ook Timo is er dit seizoen weer bij, al is het zwaar voor hem. Insa was zijn vriendinnetje. Samen met zijn vader Jelmer probeert hij er een leuke tijd van te maken. Deze poging is helaas van korte duur, want er verdwijnt opnieuw een jong meisje. Een bekende van de zeilschool. Vanaf dat moment kruipt Timo weer in zijn schulp en lijkt niets meer zoals het eerder was.

Ware eyecatcher

De cover is mooi gedaan en een ware eyecatcher. In mooie blauwe tinten zie je een groot wateroppervlak; een vrouw dobbert daar in het water. Ze ligt op haar rug. Het is onduidelijk of ze even bijkomt van het zwemmen of dat er wat anders aan de hand is. Iets gruwelijks misschien. Het maakt al erg nieuwsgierig. Je wil hier gewoon snel in gaan beginnen!

De lezer gaat mee in het leven van Hester, moeder van drie kanjers, waarvan er nog twee in leven zijn. Het verhaal van Hester is geschreven in het vertelperspectief van de eerste persoon. De ik-stijl. Vervolgens lezen we afgewisseld over Hester in de ik-stijl, en over de anderen in de derde persoon. Tenslotte is er nog een derde verhaallijn in een soort van dagboekvorm. Door deze wisselperspectief komen we meer te weten over alle belangrijke karakters. Deze karakters zijn veelzijdig, divers en worden duidelijk en goed beschreven. Het enige minpuntje is het gemis aan meer details over Geldof, de vader van de kinderen. Gezien het verloop van het verhaal.

Mysterieus, opwindend en raadselachtig

Mysterieus en raadselachtig is dit verhaal over Hester en haar gezin zeker wel. Al vanaf het begin is er een onderhuidse spanning, een soort "onderstroom". Het stroomt je aderen in en je weet gewoon, als lezer, dat er dingen niet kloppen. Dit gevoel wordt al getriggerd door de flaptekst. Al snel blijken er meer personen te zijn met rare gedragingen. Als er dan een meisje wordt vermist slaat de vlam in de pan. Hester krijgt het echt moeilijk met de vraag, wie ze nog wel of niet kan vertrouwen. Daarnaast is het verdriet om Insa bijna voelbaar.

Naast verdriet zijn er ook andere thema's aanwezig. Met name bedrog & leugens vliegen over de pagina's. Onderstroom is een verhaal met een dubbele bodem. Een groot water, met een flinke onderstroom. Wat op het eerste oog niet te zien is. Maar niets is wat het lijkt.

Auteur Linda Jansma heeft een eigen stijl van schrijven en houdt het tempo als ook de spanning hoog. Jansma geeft de troeven niet zomaar prijs Via zeer mooie plottwisten probeert ze de lezer op een zijspoor te brengen.

Onderstroom is heerlijk spannend, opwindend en ook zeer bedriegelijk.

Waardering 4,5 sterren

Dit mooie boek is onderdeel van een blogtour, zodat je elke keer bij een andere blog/ website kan lezen wat de leeservaringen zijn. Mogelijk word je dan nieuwsgierig om dit boek snel te gaan aanschaffen. In de huidige Boekenweek krijg je daarbij het Boekenweekgeschenk. Dat is superleuk!

Groetjes, Annette Overvoorde