Thriller Recensie Anita Kok- Vrouwenmantel

Titel: Vrouwenmantel
Auteur: Anita Kok
Uitgeverij: Godijn
Uitgave: Mei 2023

Met dank aan auteur Anita kok & uitgeverij Godijn Publishing, voor dit recensie-exemplaar.

Anita Kok (1965) is jaren werkzaam in de vrouwenhulpverlening. Zij is daar coördinator psycho-educatie. Door een gebeurtenis veranderd zij van baan en gaat de creatieve richting op. Dit mondt uit in creatieve workshops. Na een publicatie in de verhalenbundel Paal 15, debuteert Anita Kok met Venijnig spoor bij Godijn Publishing. Er komen meer nieuwe en spannende uitdagingen op haar pad.
Vrouwenmantel is daar één van.

Dat een retraite niet alleen maar pais en vree is, daar komt Claire Clements achter in “Vrouwenmantel” Zij is cardioloog van beroep en getrouwd met Arnout, maar niet voor lang. De scheidingspapieren zijn verstuurd en wachten op een handtekening. Arnout is gaat weg bij Claire en is verliefd op de twintig jarige Chantal. Zij is nu zwanger van hem en het toeval wil dat ook de dochter
uit hun huwelijk, Sophie genaamd, nu een kindje verwacht. Claire is er klaar mee en vertrekt een week naar een retraite om daar even van bij te komen. Een weekje rust, daar kijkt ze naar uit. Aangekomen bij de locatie, een huisje in de bossen, is het ontvangst niet echt hartelijk. Gastvrouw
Joke heeft er niet echt zin in, zo blijkt. Ook het keuzemenu aan eten is vrij mager, waardoor de damesgroep al snel uitwijkt naar het lokale café. Na een aantal drankjes zit de sfeer er goed in en al snel kijkt Claire naar een mooie man met vrolijke uitstraling. Cupido stuurt zijn pijlen daar snel n aar
toe. Totdat een van de deelnemers dood wordt gevonden in het bos. Vanaf dat moment draait de sfeer geheel naar grimmigheid en is er plots onderling veel onenigheid. Vrouwenmantel is de tweede solo-thriller van Anita Kok. Het verhaal bevat veel ingrediënten voor een goed en spannend verhaal. Het begint al met het mysterieuze gedrag van Joke, die de retraite begeleidt. Het duurt nog lang voordat Claire er achter komt, waarom dat gedrag zo is. Het begin van het boek geeft de indruk in het verhaal van Saskia Noort terecht te zijn gekomen, namelijk Stromboli.
Ook dit verhaal draait om een vrouw, met scheurtjes in haar huwelijk en die op retraite gaat. Dan wel naar het buitenland. Ook hierbij gaat het niet echt vlotjes in het begin. Behalve het begin en deze eerste indruk, gaat vrouwenmantel toch een andere kant op. Na het overlijden van een deelnemer draait de sfeer om. Naast vriendin Moniek, kan Claire eigenlijk niemand goed peilen en dus niemand
vertrouwen. Dat venijn onderling is terug te brengen naar het verleden en ook de onderlinge relaties. Qua spanning is het verhaal wat lauwtjes te noemen. Zelfs na een tweede slachtoffer gaat de spanning niet echt omhoog. Mogelijk doet de milde schrijfstijl hieraan mee. Wat ook opvalt is dat de emotie wat vlak blijft, want zeker na zo een week wil je eigenlijk maar een ding, en dat is vertrekken.

Vrouwenmantel geeft een retraite met verrassingen en onderlinge intriges, maar enige echte spanning blijft uit.

Waardering 3,5 sterren

Vrouwenmantel is een fijn te lezen vrouwenthriller. Claire staat hierin centraal en gaat op retraite. In plaats van rust geeft het haar in het begin veel onrust. Cupido komt nog langs en zorgt voor wat romantiek. Het verhaal is mysterieus maar enige hoogspanning blijft uit.

Met plezier in de maand mei gelezen.

*sommige recensies worden later geplaatst dan verwacht, dit komt door mijn ziek-zijn en chemo's.