Recensie: Martine Kamphuis- Vlinder

Titel: Vlinder
Auteur: Martine Kamphuis
Uitgeverij: Ploegsma
Genre: Young Adult/ Fictie15+
Uitgave: 25 mei 2022

Martine Kamphuis staat bij mij op het rijtje van de betere auteurs. Dit is een Young Adult, is deze is zo sterk? Kijk mee.

Martine Kamphuis (1963) is een Nederlandse auteur. Ze is daarnaast werkzaam als psychiater en heeft zich gespecialiseerd in de behandeling van mensen met gedragsstoornissen. Kamphuis maakte haar schrijversdebuut met de psychologische thriller Vrij (2006) en schreef nadien meerdere crimeboeken voor volwassenen, waaronder Kift (2008), Mist (2012) en de reeks met WP in de hoofdrol: Alibi (2014), Spiegelbeeld (2016) en Zondebok (2017). Ze publiceerde ook een aantal jeugdboeken.

Met twee van haar jeugdboeken Roken is dodelijk (2008) en Niet geschoten is altijd mis (2010) won Kamphuis in 2007 en 2009 de John Flandersprijs.

De inhoud van het vlinderboek

Farida is een meisje van rond de 16 jaar en heeft donkerblond haar. Dit heeft ze mogelijk van haar Nederlandse moeder, haar vader is half Turks. In Istanboel woont haar oma. Een gemixte familie zou je kunnen zeggen. Farida is verdrietig en sip. Zij had een leuk Pools vriendje, maar haar vriendin heeft die onlangs ingepikt. Niet echt leuk. Buiten ziet Farida een meisje zitten. Ze zit er al een tijdje. Wat is er met haar aan de hand? Farida gaat toch even kijken. Het meisje reageert wat stug, maar vindt het toch prettig dat er iemand bij haar komt zitten. Het meisje is Tess en woont in psychiatrische kliniek Phoenix. Tess heeft verdriet om haar eigen vriendin, die ze niet meer ziet.

Farida bekommert zich om Tess. Dat is niet zozeer nodig want er zijn genoeg mensen die in de kliniek wonen. Toch blijft Farida aan Tess denken. Langzaam ontstaat er een soort van vriendschap. Ook al zijn het de omstandigheden die Farida naar Tess doen drijven. Haar situatie draagt hieraan bij.

De cover is donker en best onduidelijk. Na een paar keer kijken is het zichtbaar, het lijkt een negatief van een foto. Een hand en een vlinder verschijnt. Zwart en lichtblauwe tinten met in het midden de titel. De naam van de auteur is klein onderaan toegevoegd. Een andere opmaak dan die van Kamphuis haar thrillers.

"Make people like you with a favor"

Het boek Vlinder verhaalt over hoofdkarakter Farida en haar vriendschap met Tess. Het onderliggende thema is van psychologische aard. Het 2e thema is vriendschap. Wie Martine Kamphuis als auteur al kent, weet dat ze haar kennis als psychiater en specialist in gedragsstoornissen laat terugkomen in haar boeken. Zo ook hier. De serie met Wynona Post, oftewel WP, is hier een voorbeeld van.

De blauwdruk van de auteur komt met name in het 2e deel van het boek tevoorschijn. Farida wil Tess graag helpen. Tess mag niet altijd de instelling uit. Hier heeft het allemaal mee te maken. Personage Tess ontwikkelt zich van een zeer verdrietig persoontje in een best pittige dame. Gezien het verloop. Farida is de goedheid zelve en wordt aangetrokken door persoontje Tess en wat zij meemaakt. Farida leert op haar beurt beter voor zichzelf zorgen. In plaats van altijd voor iedereen gelijk klaar te staan. Ook vriendschappen kunnen veranderen. Een les voor hen beiden.

Vlinder geschreven door Martine Kamphuis, is een mooie en meeslepende Young Adult. Een roman voor 15+. De jonge mensen met al hun problemen worden goed belicht. Voor 13 of 14-jarige is deze ook geschikt, maar dit ligt wel aan de persoon, qua thematiek. Jonge mensen 13 al dan geen 15 jaar zijn vaak impulsief en handelen snel. Ze sluiten en breken een vriendschap in no-time. Daar hangt geen leeftijd aan. Het mysterie dat als rode draad door het boek sluimert is ernstig, gruwelijk en triest tegelijk. Hoe het heet mag de lezer zelf ontdekken. De lezer heeft hierbij weer wat interessants geleerd. Mooi gedaan!

Vlinder is meeslepend en geslepen tegelijk. Een dikke aanrader!

Waardering: gemiddeld 4,3 dus 4 sterren.

Ik kijk uit naar de volgende van Martine Kamphuis!