Recensie: Loes den Hollander- Je bent aan de beurt

Titel: Je bent aan de beurt

Auteur: Loes den Hollander

Uitgeverij: De Crime Compagnie

Genre: Spanning/ Thrillers

Uitgave: Oktober 2021

De boeken van Loes den Hollander zijn altijd fijn om te lezen. Spanning en mysterie wisselen zich af. Het lijkt alsof ze steeds een hoger level pakt. Hoe dat uitpakt...lees je in "Je bent aan de beurt".

De inhoud

Tessa heeft een nieuwe vriend. Haar man is overleden en het is tijd dat ze weer opfleurt. David heeft ze ontmoet in de bibliotheek. Hij is erg aardig en zo anders dan haar overleden man. Ze is helemaal in love.

David lijkt een lot uit de loterij. Toen hij Tessa zag, ging zijn hartje kloppen. Helaas heeft hij een vreemde hobby. Daar moet Tessa nog achter komen. Is hij echt haar ridder op het witte paard? Een weekendje weg samen is een mooi moment om daar achter te komen. Na dit weekend wil Tessa even niks meer. Hoe komt dat?

De cover is mooi gekozen. Er ligt een vrouw, haar gezicht naar beneden. Wie is er aan de beurt? En wat is er gebeurt? Je wordt gelijk nieuwsgierig.

Je bent aan de beurt is een zeer bijtende thriller. Thema's als misbruik, dwang en macht worden niet vermeden. Stap voor stap tilt Loes het verhaal naar een hoger level. Het lijken een aantal verhalen in 1 boek. Mooi gedaan.

We lezen in een vlotte schrijfstijl over Tessa in de vertelperspectief van de 3e persoon. Zij is het hoofd-karakter. Samen leven met haar man Levi viel niet altijd mee. Maar nu hij er niet meer is, is het toch even wennen. Tegelijkertijd is ze opgelucht. Na een lange periode is het is tijd voor iets nieuws en zou ze graag een aardige man ontmoeten. Haar twee dochters gunnen haar dit ook. Ze is best een beetje naïef met David.

Als ze in de mooie ogen kijkt van David, is die tijd gekomen. Beide houden ze van de bibliotheek, waar ze elkaar ontmoet hebben. Hij is aardig en zacht van aard. Ook hij heeft verdriet om zijn overleden vrouw. Dat schept direct een band. David heeft ook eigen vrienden en zeer vreemde hobby's. We lezen hier uitvoerig over, met de nodige "even-slikken-momentjes".

Naast deze personages lezen we over Amber. Zij heeft ook een rol in het boek. Zij is de therapeut van Tessa. Tessa kan aan haar alles vertellen. Ook schokkende details. Dat zijn er nogal wat. Om de beurt lezen we over Tessa, David en Amber. Persoonlijk had ik Tessa in de 1e persoon neergezet. Zo komt het verhaal iets dichterbij. Loes schrijft erg mooi, maar soms blijven zaken wat op afstand. Er is veel gebruik gemaakt van "hij"en "zij". Soms te herhalend. Vandaar dat ik hier de 1e persoon zou verkiezen.

Verknipte karakters

De genoemde karakters zijn divers en redelijk verknipt. Bijna allen hebben zij een rugzakje, met nare zaken uit een duister verleden. Hierdoor wordt de zoektocht naar de ware liefde moeilijker dan normaal. Niet altijd loopt dit succesvol af. Een mismatch in verwachtingen en verknipt gedrag geven "mooie" scenes. Gruwelijk en intens noem ik het maar.

Boontje komt om zijn loontje

Zodra de ene partner over de scheef gaat, gaat de ander over op de "wraak-toer". Leugens worden elkaar naar het hoofd gesmeten. Elkaar pijn doen lijkt een credo. Het gaat er hard aan toe, in dit Loes-boek. Dat valt zeker op. Of de auteur nu korte metten wil maken met het zachte imago van de vrouwenthriller..?. Een nieuw pad is ingeslagen. Dat smaakt naar meer!

Waardering  4,5 sterren

Cover:5
Schrijfstijl: 4