Recensie: Andrew J. Graff- De rand van de wereld- de blogtour

Auteur: Andrew J. Graff

Uitgeverij: Mozaïek

Genre: Roman

Uitgave: 11 januari 2022

Met dank aan: uitgeverij Mozaïek, voor deelname aan deze leuke blogtour

De meeste pareltjes liggen niet altijd zo voor het blote oog. Dat geldt ook voor de parels onder de boeken. Maar dit is er weer in. Kijk je mee?

Andrew J. Graff bracht zijn jeugd vaak door in de bossen van Wisconsin. Hij behaalde een Master in fine arts, woont in Ohio en is docent in Engels en in Creatief schrijven aan Wittenberg University. Voordat hij dit boek schreef besteedde hij 7 jaar aan een roman die zich afspeelde in Afghanistan. Waar hij diende. Diep teleurgesteld was hij, bij de afwijzing en 1,5 schreef hij daarna niets. Tot dit boek. Natuurlijk gebeurde er na de afwijzing veel in het hoofd van Graff en kwam hij tot bepaalde inzichten. Hij nam een schrift en begon over 2 jongens, over merels en bijen. De nieuwe reis nam 5 jaar in beslag. Het resultaat mag er zijn.

Het verhaal over vriendschap, verbinding en hoop.

Het verhaal De rand van de wereld, ook wel Raft of stars in het Engels ( deze titel vind ik wel mooier, by the way), draait om 2 vrienden: Bread en Fish. Ze zijn beide 10 jaar en al 3 jaar dikke maatjes. Daarnaast leven zij in een apart gezin, zeg maar. Fish mist zijn vader en Bread mist zijn moeder. Ze hebben veel steun aan elkaar. Zeker als Fish de zomermaanden bij opa Ted mag verblijven, zijn ze onafscheidelijk. Ze zijn graag buiten in de bossen met de fietsjes. Heerlijk genieten.

Auteur Graff kan dit alles zeer mooi verwoorden, alsof je er zelf bij bent. Het is zeker te merken dat Graff zelf in deze bossen opgroeide en samen met zijn broer en hond er op uit trok. Hij kent de omgeving, heeft dus kennis van zaken. Dit leest echt superfijn en door de fijne details kan je bijna ruiken en proeven wat ze zoal meemaken. Ons tweetal maakt zeker wat mee.

Bread zijn vader heeft losse handjes. Fish weet dit en geeft veel om zijn maatje. In een opwelling draait hij zijn fiets niet om bij het afscheid nemen, maar gaat achter Bread aan. Bij het binnentreden van het huis van zijn vriend, ziet hij een naar tafereel.  'Nu is het klaar' denkt de kleine Fisher, en grijpt in. Een noodlottig moment volgt. De emotie van beide is bijna voelbaar. De vervolgactie is dan ook zeer begrijpelijk: ze vluchten. Het bos in.

Voor de Hucleberry-fans geschreven

De liefhebbers van de avonturen van Hucleberry Finn zullen smullen van deze roman. Het heeft alle ingrediënten voor een mooi verhaal. Beide vrienden worden naar elkaar toe gedreven vanwege de thuissituatie. Avonturen gaan ze niet uit de weg en als het gevaarlijk lijkt te worden steunen ze elkaar. Hoe mooi is dat.

Naast het vrienden tweetal die zich Beverkrijgers gaan noemen, volgen we opa Ted & Sherif Cal en Miranda & Tiffany. Hoe het precies zit, ga ik niet verklappen maar in 3 verhaallijnen switchen we van de vrienden over naar de anderen. Elke 3 storylines hebben hun diepgang en spanning. Dat is echt goed gedaan van auteur Graff.

Qua thematiek ziet er veel verscholen in dit doolhof vol natuur en watervallen. Met name de verbinding tussen mensen, het harde leven voor sommigen en de hoop op een beter bestaan valt direct op. De zoektocht naar warmte en erkenning is ook aanwezig. En tenslotte de duisternis die zich laat zien. Samen is dit een mooi geheel.

Het boek De rand van de wereld, waarvan ik persoonlijk de Engelse titel sterker vind overkomen, heeft mij echt overweldigd. Als zijnde een "Hucleberry Finn-achtig verhaal" kroop ik in het verhaal. Maar deze jongen vrienden kiezen een heel andere weg, meer serieuzer gaan ze te werk. Ze zijn op de vlucht en rennen de wildernis in. Als 10-jarige zijn ze best zelf redzaam. Het verhaal is mooi voor alle leeftijden. Er zit veel in verscholen. Mooie thema's en wijze lessen.  Met een brok in mijn keel sloeg ik het dicht.

De rand van de wereld is prachtig. Wijze lessen en mooie thema's sieren de pagina's. Ik heb genoten van dit meeslepende verhaal!

Waardering: 5 sterren.

Weer een pareltje ontdekt in boekenland. Deze roman hoort zeker in jouw boekenkast te komen. Deze geeft na alle avonturen een glimlach op je gezicht.