Thriller Recensie Marion Pauw - Tijgerlelie

Titel: Tijgerlelie
Auteur: Marion Pauw
Uitgeverij: Ambo Anthos
Uitgave: Mei 2023

Met dank aan uitgeverij Ambo Anthos voor dit recensie-exemplaar.

Marion Pauw is een bekende NL-auteur en ook scenarist. Ze heeft al veel succesvolle thrillers op haar naam staan. Ze is de eerste vrouwelijke Nederlandse schrijfster die de gouden strop 2x wist te bemachtigen. Hoe cool is dat?

Tijgerlelie is een spannend en meeslepend verhaal met 2 verhaallijnen. In het "nu" maakt de lezer kennis met Liliane Torres, zij is half Nederlandse half Spaanse. Ze heeft haar leven goed op de rit en is ghostwriter van beroep. Biografieën schrijven is haar specialiteit. Ze zet zich hier vol voor in. Haar nieuwe boek zal gaan over Sergio Rob, een bekende -zo niet beroemde- lifecoach. Er gaat veel werk en tijd in zitten, want ze neemt haar werk serieus. In gesprekken die ze met Sergio heeft, merkt hij op dat Liliane ook wat op afstand is. Dit heeft hij goed opgemerkt. Er is namelijk iets uit haar verleden, waar ze nog steeds mee worstelt. Hiervoor gaat de tijd 17 jaar terug en komen we terecht in Spanje in het hotel van de oom en tante van Liliane. Liliane en haar studentenvrienden mogen een tijd op het hotel passen, wat gelegen is op de grens van Spanje en Frankrijk. Tijdens de wintersluiting mag de groep met jonge mensen in het hotel verblijven en ieder krijgt een taak. De groepsleden zijn niet zo happig op deze taakjes en vieren liever feest. Daarnaast is er een extra gast meegekomen die grote invloed heeft op de groepsdynamiek. Wat Liliane daar meemaakt gaat over veel grenzen heen. Het heeft haar getekend voor het leven.

Marion Pauw hanteert een mooie wisselperspectief van het "hier en nu" en het "verleden". Zij weet door al haar schrijfervaring hoe ze een goed verhaal moet neerzetten. Binnen no-time is er al spanning te proeven, al is deze nog onderhuids. In een zogenaamde proloog verschijnt er iemand uit het verleden van Liliane en niet veel later is hij overleden. Dit en het gesprek met Sergio trekken deze hoofdfiguur Lili direct mee het verleden in. De schrijfstijl zuigt de lezer mee zo naar het Spanje van 17 jaar geleden. Met weinig moeite ziet de lezer het verhaal voor zijn ogen gebeuren. De op het eerste oog zo fijne groep verandert van dynamiek. De extra gast die Monica heet, weet de groepsleden te bespelen. Heel langzaam ontpopt zij zich tot een geheel ander karakter. Er ontstaat een nieuw soort vibe en de kaarten zijn nu anders geschud. Langzaam maar zeker stijgt de spanning tot een waar hoogtepunt. Liliane die zich verantwoordelijk voelt voor het hotel wordt stapsgewijs tegengewerkt. Haar gevoel en ook de emoties die ontstaan zijn bijna voelbaar door de pagina's heen. Gelukkig ontwikkelt Liliane zich op een positieve wijze. Al lijkt het er op dat ze daarvoor eerst door het stof moet gaan.

Marion Pauw beschrijft in Tijgerlelie een spannend en meeslepend verhaal over groepsdruk en de gevolgen daarvan. En de schade die het een mens kan geven. Die jaren nog aanwezig kan zijn. Thema's als erbij willen horen, groepsdruk en elkaar buiten sluiten is van alle tijden en dus zeker nog actueel te noemen. Het meemaken is een ding, maar het achter je kunnen laten is iets geheel anders. Dat geldt zeker voor Liliane Torres!

Waardering  4 sterren.

~Tijgerlelie is een spannend en meeslepend verhaal over groepsdruk en de gevolgen ervan die jaren met je mee kunnen gaan.~