Huiver- Allie Reynolds- De recensie

Titel: Huiver
Auteur: Allie Reynolds
Uitgeverij: Ambo Anthos
Uitgave: 9 februari 2021

Met dank aan uitgeverij Ambo Anthos, voor dit vooruitlees-exemplaar

Beste lezers,

Zojuist las ik het bericht dat C.J. Tudor aanstaande dinsdag haar nieuwste boek lanceert. Zij heeft het talent om een spannend verhaal te vertellen met spooky moments, a la Stephen King. King vindt haar boeken ook erg goed. Tijdens het lezen van Huiver, kreeg ik ook wat "spooky moments" op mijn bordje. Niet zo intens als Tudor, maar toch heerlijke spanning. Met een bite. kijk mee.

Allie Reynolds was ooit een freestyle snowboarder in de Britse top tien op halfpipe. Ze bracht vijf winters door in de bergen van Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Canada.

Allie werd in 2018 fulltime schrijver. Haar korte fictie is gepubliceerd in vrouwenbladen in het VK, Australië, Zweden en Zuid-Afrika. Ze heeft twee jonge kinderen en een kat die denkt dat hij een hond is.

Haar debuutroman heet SHIVER.

In de thriller "Huiver" staat Milla Anderson centraal. Zij is 33 jaar en komt uit Sheffield. Als zij een uitnodiging krijgt voor een reünie in de Franse Alpen gaan haar gedachten naar de Britse kampioenschappen van 10 jaar terug. De vriendengroep, gevaarlijke sprongen, flinke concurrentie en ook flinke misleidingen wat uiteindelijk goed mis ging. Kan ze dit alles vergeten en genieten van de reünie? Ze gaat overstag. Eenmaal in de Franse Alpen aangekomen gebeuren er vreemde dingen. Het is er stil, er is niemand anders dan de vriendengroep. Als er na dag iemand verdwijnt, kan dit geen toeval zijn. Wat is hier aan de hand? En wie kan je nog vertrouwen?

Je leest het in Huiver!

Het is weer de tijd van het jaar. het moment waarop de gletsjer lichamen prijsgeeft. De immense ijsmassa daar boven is een bevroren rivier die zo langzaam stroomt dat het onzichtbaar is voor het menselijk oog. In de glansachtige diepten liggen recente slachtoffers naast eerdere.

De cover valt goed op. Veel sneeuw, een kabelbaan en met grote letters "HUIVER". Het boek trekt zeker de aandacht. Nu de inhoud nog. Ik ben nieuwsgierig!

Het verhaal van Milla heeft de vertelperspectief van de ik-persoon. Bij veel verhalen kom je dan dichter bij de hoofdpersoon. Zo ook hier.  Het lijkt alsof je mee mag onder haar huid, of in haar rugzak, wat je wilt. Milla wacht op het Franse station op de vrienden van toen. Ze hebben allen een uitnodiging gekregen. Plaats van bestemming: de Franse Alpen, bij Le Rocher. Ze zijn er allemaal: Curtis, Brent, Heather en Dale. Behalve twee. Door de flashbacks leer je de personages beter kennen. Ze kennen elkaar van de kampioenschappen voor Snowboarden. Nou ja, "kennen" is misschien niet het goede woord.

Auteur Allie Reynolds was ook een top Snowboarder. Mogelijk heeft dat haar getriggerd om dit spannende en meeslepende verhaal te schrijven. In de sportwereld kan het er ruw aan toe gaan. De concurrentie is groot en beter presteren is het credo. Een leugentje om bestwil kan de concurrentie flink zand in de ogen gooien. Ook dit komt zeker ook voor in de thriller "Huiver". Het is dan ook flink spannend en flink risicovol met al die jumps op de halfpipe.

Flinke spanning & spooky moments

De spanning begint al bij het proloog, waarin wordt vertelt over de lichamen in het ijs. Van diegenen dien het niet hebben gered of in een ijsspleet zijn belandt. Best wel gruwelijk. In het verhaal van Milla moet er ook flink worden opgelet. Want een ongeluk zit in een klein hoekje. Niet alleen bij de kampioenschappen van 10 jaar geleden, maar zeker ook nu op de reünie. Die bijeenkomst na al die jaren, die niemand georganiseerd blijkt te hebben. Waarbij er ook niemand is qua personeel en het alleen maar enger wordt. Een vleugje wind, een geur van ooit. Wat gebeurt hier? Zijn er spoken? Dit is een heel ander weekendje dan gepland.

Conclusie: zeer origineel

Allie Reynolds heeft met "Huiver" een zeer origineel verhaal bedacht, wat mogelijk zeer dicht bij haar zelf staat gezien haar sport-status en voorliefde voor snowboarden.  Een groep vrienden & een reunie, veel sneeuw, een spooky gebouw en zaken die verdwijnen zijn mooie elementen voor een spannende thriller. Met creepy moments & spooky nights.

Waardering: 4,5 sterren

Ik heb er van genoten! het komt aardig in de buurt van Tudor. Met heerlijke plottwisten.

Huiver is een heerlijke creepy thriller met vrienden die je eigenlijk niet kan vertrouwen.