Thriller Recensie -Kluizenaar -Terence Lauerhohn

Genre: Spanning / Thriller

Uitgave: Februari 2023

Waardering: ⭐️⭐️⭐️⭐️

Met dank aan: Uitgeverij Hamley Books

Kluizenaar

Terrence Lauerhohn (een alter-ego), geboren op 31 mei 1960, is een Nederlandse auteur. Hij begon op zijn 51e jaar met schrijven. Zijn verhalen kenmerken zich door donkerte en duisternis.

Van zijn hand verschenen eerder De negen cirkels, Wegversperring, Nirwana, Zielenmenners, Blauwe bonen, De Kluwen, en per februari 2023 verscheen de psychologische polderthriller Kluizenaar, bij Hamley books.

Nu woont hij in het Zeeuwse Rilland, prachtig ingeklemd tussen de beide Scheldes.

De inhoud

Het duistere en grimmige leven van een kluizenaar.

Kluizenaar draait om Bertrand, een zonderlinge zestiger, woonachtig in Vlaanderen dichtbij de Schelde. Het dorp dat hij bewoont is sinds jaren een spookdorp. Iedereen is inmiddels overleden of vertrokken. Toch blijft Bertrand er wonen. Mede vanwege zijn bijzondere en ook gruwelijke hobby. Het is zijn thuis, al vindt de gemeente het beter dat hij vertrekt. Hierdoor volgt een soort van touw-trekken met heer Sinjoor. Als tweede personage verschijnt Marie-Jeanette. Zij is flink jonger dan Bertrand, is skinny maar ook flink vermagerd en lijdt aan een psychische aandoening. Hun levens kruisen elkaar. Door onbekende reden jaagt zij op Bertrand en Bertrand jaagt op haar.

Terence Lauerhohn begon op latere leeftijd met schrijven. De thriller Kluizenaar speelt zich af in een fictief dorp, bij Antwerpen. Het dorp Doel stond hiervoor model. In de jaren zestig moest men verhuizen. Een spookdorp bleef achter. Voor Lauerhohn een inspiratie voor de locatie van een bijzonder verhaal over een zeer zonderling personage. De schrijfstijl is poetisch, soms langdradig en ook zeer beeldend. Lauerhohn kan heel lang in een moment stappen. Hij gaat hierbij in het hoofd van het personage ronddwalen. Hierdoor krijgt de lezer minder besef van tijd en meer van de gebeurtenissen. Dit kan ook leiden tot wolligheid en afdwalen van de aandacht. Richting einde krijgt Bertrand een kleinere rol, wat gek genoeg voor meer helderheid zorgt. Langzaam komen de onduidelijkheden samen, tot het raadsel zich ontvouwt.

~Kluizenaar is qua schrijfstijl soms wollig, maar heeft een ijzersterk plot~

Hartelijke groetjes, Annette